حمله گارد ویژه به زندانیان سیاسی در زندان ارومیه

زندان ارومیه

در پی انتشار نامه اعتراضی بیش از ۸۰۰ زندانی سیاسی زندان ارومیه، گارد زندان به بند این زندانیان یورش برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۲،  ماموران گارد زندان با ضرب و جرح شدید زندانیان، اقدام به تخریب وسایل شخصی آنها نیز نمودند. گفته می‌شود این حمله در تلافی اعتراض زندانیان به وضعیت وخیم زندان و سوءمدیریت پیمان خانزاده، رئیس زندان، صورت گرفته است.

در پی این حمله وحشیانه، دو تن از زندانیان سیاسی به نام‌های حسن عمرپور و اشکان عثمان‌نژاد در اعتراض به این عمل، اقدام به خودسوزی کرده و از ناحیه پا دچار سوختگی شدید شدند. همچنین پنج تن دیگر از زندانیان نیز در این حمله مجروح شدند.

عمران خانزاده، رئیس زندان، پس از این اتفاق اقدام به قفل کردن درب بند زندانیان سیاسی و ممانعت از انتقال مجروحان به بهداری نمود.

این اقدامات غیرانسانی در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته بیش از ۸۰۰ زندانی زندان ارومیه در نامه‌ای به وضعیت وخیم زندان، فشارهای روانی و خودکشی‌های متعدد در این زندان اعتراض کرده و خواهان برکناری پیمان خانزاده، رئیس زندان، شده بودند.

در این نامه به خودکشی اخیر امیر شهبازی، یکی از زندانیان سیاسی، اشاره شده و آمده است که وی علیرغم جلب رضایت شاکیان و در آستانه آزادی، به دلیل فشارهای روانی و سوءمدیریت مسئولین زندان، دست به خودکشی زده است.

همچنین در این نامه به وضعیت اسفناک سلول‌های انفرادی و بند پاک زندان ارومیه اشاره شده و از خودکشی چند زندانی در این بخش‌ها در ماه‌های اخیر خبر داده شده است.

حمله گارد زندان ارومیه به بند زندانیان سیاسی و خودسوزی دو تن از زندانیان، بار دیگر نقض آشکار حقوق بشر در زندان‌های ایران را به نمایش می‌گذارد.

جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری باید در قبال این جنایات سکوت را شکسته و برای توقف نقض حقوق زندانیان در ایران اقدام فوری انجام دهند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید