گزارشی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱‍۴۰۱: رسول بداغی پس از ۱۶ماه در زندان شیبان اهواز بلاتکلیف است

رسول بداغی

رسول بداغی در بازداشت بسر می‌برد. رسول بداغی، شهروند از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علیرغم گذشت بیش از پانزده ماه از زمان دستگیری همچنان به صورت بلاتکلیف زندانی است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رسول بداغی، یکی از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری آبان ۱۴۰۱در ایذه، پس از گذشت ۱۶ ماه، هنوز در زندان شیبان اهواز به سر می‌برد و وضعیت او بلاتکلیف است.

خانواده و منابع مطلع می‌گویند: آقای بداغی از بیماری روحی و روانی رنج می‌برد و تاکنون چندین بار در زندان اقدام به خودکشی ناموفق کرده است.

با وجود آگاهی مسئولان از وضعیت بیماری او، شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز با آزادی موقت وی مخالفت کرده است.

رسول بداغی در آبان ۱۴۰۱ توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی، به زندان شیبان اهواز منتقل شد.

کیفرخواست پرونده او با اتهاماتی سنگین مانند محاربه، افساد فی الارض، تشکیل گروه باغی و… به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع داده شده است.

وضعیت نامشخص و بلاتکلیف رسول بداغی، نگرانی‌های بسیاری را برای خانواده و نزدیکان او ایجاد کرده است. عدم رسیدگی به وضعیت سلامتی او و همچنین اتهامات سنگینی که به وی تفهیم شده، بر وخامت اوضاع می‌افزاید.

بر اساس این گزارش، حداقل ۲۲.۰۰۰ نفر : طبق گزارش قوه قضاییه، و  یا ۶۰.۰۰۰ نفر:  طبق گزارش صدای آمریکا که شامل: ۷۰۸ دانشجو، ۷۳ خبرنگار و روزنامه‌نگار بیش از ۱۰۰ هنرمند (تا ۱۷ آبان ۱۴۰۱) دست‌کم ۱۵ وکیل بازداشت و محکوم شده اند.

بسیاری از بازداشت‌شدگان در زندان‌های موقت و امنیتی نگهداری می‌شوند.

گزارش‌های متعددی از شکنجه و بدرفتاری با بازداشت‌شدگان منتشر شده است.

به بسیاری از بازداشت‌شدگان هنوز حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده داده نشده است.

برخی از بازداشت‌شدگان با قید وثیقه آزاد شده‌اند، اما بسیاری دیگر همچنان در زندان هستند.

تعدادی از بازداشت‌شدگان به محاکمه‌های ناعادلانه و بدون رعایت موازین حقوق بشری کشیده شده‌اند.

احکام سنگینی مانند حبس‌های طولانی‌مدت و اعدام برای برخی از معترضان صادر شده است.

بغی یا قیام مسلحانه: مطابق با ماده ۲۸۷قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، ” گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران قیام مسلحانه کند باغی محسوب و در صورت استفاده از سلاح ، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می گردند .

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید