اعدام دو زندانی در زندان عادل آباد شیراز

اعدام

حکم دو زندانی ازجمله یک تبعه کشور افغانستان که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» و یا «قتل عمد» به اعدام و یا قصاص نفس محکوم شده بودند، در زندان مرکزی شیراز به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز دوشنبه ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام دو مرد، یکی از اتباع افغانستان و دیگری ایرانی، در زندان عادل آباد شیراز به اجرا درآمد.

هویت یکی از این دو زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، مصطفی جمیل صمدی، حدودا ۴۰ ساله، بود.

هویت دومین زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بود، ایمان (نام فامیل نامعلوم) از اتباع افغانستان بود.

این دو زندانی روز شنبه ۱۲ اسفند به همراه یک زندانی دیگر که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بود، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند. سومین زندانی با اخذ مهلت و یا رضایت از شکات پرونده به بند خود بازگشت.

اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده بود.

اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند، در چهار سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند.

سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال ۲۰۲۳ که ۲۵۶ نفر با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۸۴ درصد افزایش را شاهد بوده و ۴۷۱ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است.

اعدام این دو زندانی در حالی صورت می‌گیرد که مجازات اعدام در ایران به شدت مورد انتقاد مجامع بین‌المللی حقوق بشری قرار دارد.

قوه قضائیه ایران بارها به دلیل عدم رعایت موازین حقوق بشری در اجرای احکام اعدام مورد انتقاد قرار گرفته است.

اعدام زندانیان با اتهامات مربوط به مواد مخدر در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کارشناسان معتقدند که این مجازات در کاهش جرم و جنایت مرتبط با مواد مخدر موثر نیست./سازمان حقوق بشر ایران،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید