اخراج یک معلم به دلیل فعالیت‌های فرهنگی

محمد مرادی نصاری

محمد مرادی نصاری، شاعر و نویسنده کُرد و دانشجوی دکتری ادبیات دانشگاه کردستان، از شغل خود به عنوان معلم در یکی از مدارس سنندج اخراج شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای مرادی نصاری پس از قبولی در آزمون دبیری، از آبان ماه سال جاری در مدارس سنندج به تدریس ادبیات مشغول بود.

او در صفحه اینستاگرام خود نوشت که پس از چند ماه، از هسته گزینش اداره کل آموزش و پرورش سنندج با او تماس گرفته شده و سوالاتی در مورد فعالیت‌های فرهنگی او پرسیده شده است.

این سوالات مربوط به چاپ کتاب‌های شعر به زبان کردی، برگزاری جایزه ادبی باشور، شرکت در جشنواره گلاویژ و مصاحبه در مورد زبان و ادبیات کردی بوده است.

آقای مرادی نصاری تاکید کرده است که این فعالیت‌ها نه تنها جرم نیست، بلکه در هر جای جهان مایه افتخار است و مجوزهای لازم برای آنها از ادارات متولی فرهنگ و هنر اخذ شده است.

اخراج این معلم به دلیل فعالیت‌های فرهنگی، با انتقاد گسترده فعالان مدنی و فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

مرادی نصاری عنوان کرده است: «مدتی پس از آن مراجعه، جهت روشن شدن چرایی عدم صدور کد پرسنلی و واریز حقوق، اول به آموزش‌‌ و‌ پرورش سنندج و سپس به هسته‌ی گزینش ادارەکل رفتم. پاسخ گزینش روشن بود: استعلام شما از نهاد امنیتی منفی بودە است و دیگر حق حضور در کلاس درس را ندارید. از سوی دیگر حقوق این چند ماه تدریس هم به دلیل عدم صدور حکم استخدام، پرداخت نخواهد شد!»

این شاعر ایلامی تأکید کرده است: «ثبت نامەی اعتراض از سوی من راە بە جایی نبرد و به گفتەی گزینش نهاد مذکور پاسخی ندادە است و تنها می‌توان اعتراض مجدد نوشت. بە معنایی دیگر؛ بدون دریافت هیچ حق و حقوقی در ظاهر بلاتکلیف و در عمل اخراج!»

به آقای مرادی نصاری اعلام شده حق پیگیری این موضوع را از طریق دیوان عدالت اداری دارد.

محمد مرادی نصاری، نویسنده، شاعر و مدیر مسئول انتشارات “باشور” در ایلام است.

آذرماه ١٣٩٧، انتشارات “باشور” به مدیر مسئولی محمد مرادی نصاری در ایلام در حوزه زبان و ادبیات کُردی جنوبی فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

جایزه ادبی “باشور” که جایزه‌ای غیردولتی است هر ساله توسط انتشارات “باشور” به یکی از شاعران و نویسندگان کُرد اهدا می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید