بازداشت دو وکیل زن در صومعه‌سرا به اتهام نشر اکاذیب

فاطمه خورسند و فاطمه آذریون

فاطمه خورسند و فاطمه آذریون، دو وکیل گیلانی، روز دوشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲، پس از احضار به دادسرای صومعه‌سرا توسط دادیار شعبه سوم، امیرحسین خلیلی، به اتهام نشر اکاذیب بازداشت شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این دو وکیل پس از یک شب بازداشت، در روز سه شنبه ۲۲ اسفندماه با تودیع وثیقه آزاد شدند.

امیرحسین خلیلی، فرزند حمیدرضا خلیلی، از دادستان‌های بدنام دستگاه قضایی ایران در گیلان است که سابقه‌ی پرونده‌سازی و اعمال فشار علیه وکلای مستقل را دارد.

اتهام نشر اکاذیب به طور کلی برای محدود کردن آزادی بیان و سرکوب مخالفان به کار می‌رود.

بازداشت وکلا بدون ارائه مستندات و شواهد کافی، نقض آشکار حقوق قانونی آنهاست.

سابقه‌ی سوءاستفاده امیرحسین خلیلی از مقام خود برای اعمال فشار علیه وکلای مستقل، نگرانی‌هایی را در مورد عدالت و بی‌طرفی در این پرونده ایجاد می‌کند.

وکلا مانند هر شهروند دیگری از حقوقی برخوردارند که باید از آنها محافظت شود. بازداشت بدون دلیل و محاکمه عادلانه، نقض آشکار این حقوق است.

وکلا در بسیاری از موارد به عنوان مدافعان حقوق بشر و آزادی بیان عمل می‌کنند. بازداشت آنها می‌تواند به منظور سرکوب مخالفان و محدود کردن آزادی بیان به کار رود.

بازداشت وکلا می‌تواند فضای ترس و ارعاب را در جامعه ایجاد کند و از دیگر وکلا و فعالان مدنی برای دفاع از حقوق مردم ارعاب کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید