آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲ فروردین ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲ فروردین ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

ــ نیروهای امنیتی با بستن درب گورستان خاوران، که محل دفن گروهیِ زندانیان سیاسی اعدام‌شده در دهه‌ی شصت است، از ورود خانواده‌های زندانیان سیاسی جلوگیری کردند.

شنبه ۲۶ اسفند

ــ صدیقه وسمقی، نویسنده و پژوهش‌گر، در منزلش بازداشت شد. به گفته‌ی همسرش چهار مأمور لباس‌شخصی (سه مرد و یک زن) با زدن زنگ یکی از همسایه‌ها تا جلو واحد آمده و با تهدید به شکستنِ در امکان ورود یافته‌اند. سپس بدون ارائه‌ی دلیل ورود، تلفن همراه و لپ‌تاپ خانم وسمقی را ضبط کرده و او را به همراه عصا و داروهایش برده‌اند. او اکنون در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد.

ــ توماج صالحی، خواننده‌ و زندانی سیاسی، به اتهام‌های «نشر اکاذیب» و «دعوت به خشونت» به صورت مجازی محاکمه شد.

ــ نیما اکبری، دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین‌ طوسی، برای دومین نیم‌سال متوالی از تحصیل محروم شد.

ــ حسین رزاق، فعال سیاسی که در زندان اوین به سر می‌برد، از چند مقام مسئول امنیتی و قضایی به دلیل ضرب و شتم خود در بند ۲۰۹ این زندان شکایت کرد.

یکشنبه ۲۷ اسفند

ــ توماج صالحی، خواننده‌ی رپ اعتراضی در بخشی از پرونده‌ خود که در دادگاه کیفری ۲ اصفهان مورد رسیدگی قرار گرفته بود، از اتهامات «نشر اکاذیب» و «تشویق به اعمال خشونت‌آمیز» تبرئه شد.

ــ برای ترانه علیدوستی، بازیگر، به دلیل انتشار پستی در صفحه‌ی اینستاگرام‌اش درباره آرمیتا گراوند شش‌ماه قرار نظارتی صادر شده است که در این شش‌ماه هیچ مطلبی با «محتوای سیاسی» و «تشویش اذهان عمومی» منتشر نکند.

ــ علی مصلحی، روزنامه‌نگار محلی کاشان، به اتهام‌های «توهین به مقدسات» و «نشر اکاذیب» به ۴ سال زندان محکوم شد.

ــ نوروز رشیدی، معلم، با اتهاماتی چون «توهین به رهبر» و «همکاری با دول متخاصم» به دادگاه انقلاب یاسوج احضار شد.

دوشنبه ۲۸ اسفند

ــ مهدی مؤدب‌منش (گیله متی)، خواننده رپ اعتراضی، به دلیل انتشار ویدیویی درباره جان‌باختگان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب رشت به پرداخت ۱۲ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۲ سال حبس محکوم شد.

ــ حسین عبادیان، معلم و از فعالان صنفی معلمان شهریار، که پیش‌تر به حکم هیئت تخلفات اداری به‌اجبار و پیش از موعد بازنشسته شده بود، به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به رهبر» و «توهین به دین اسلام» به دادگاه انقلاب ملایر احضار شد.

سه‌شنبه ۲۹ اسفند

چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳

ــ اصغر نیکوکار، نوازنده تار، با پابند الکترونیکی از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد تا باقیمانده‌ی دوران محکومیت خود را بیرون از زندان و با محدودیت تردد سپری کند.

پنجشنبه ۲ فروردین

ــ محکومیت جمشید عزیزی ننه‌کران، شاعر و کارگر اهل آستارا، به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و ۳ سال و ۶ ماه و یک روز حبس به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» در دادگاه تجدیدنظر استان گیلان تائید شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید