شیوا شاه‌سیاه، فعال حقوق زنان، به ۶ سال و سه ماه حبس محکوم شد

شیوا شاه‌سیاه

شیوا شاه‌سیاه، فعال حقوق زنان، به اتهامات “اجتماع و تبانی” و “عضویت در گروه” به طور مجموع به ۶ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بر اساس حکم صادره توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی مهدی راسخی، خانم شاه‌سیاه به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۳ سال و ۶ ماه و ۱ روز حبس و به اتهام “عضویت در گروه غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۲ سال و ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شده است.

شیوا شاه‌سیاه متولد ۱۳۷۱، فارغ‌التحصیل کارشناسی طراحی صحنه و لباس تئاتر از دانشگاه تهران، تصویرساز، طراح گرافیک و ساکن لاهیجان است. او به واسطه علاقه‌مندی به حوزه مطالعات زنان و مطالعات جنسیت، در این زمینه فعالیت داشته است.

خانم شاه‌سیاه در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ به همراه ۱۱ نفر از فعالان زن توسط ماموران اطلاعاتی در منزل خود بازداشت شد. وی پس از گذراندن دوران بازجویی در انفرادی اداره اطلاعات، پس از ۱۱ روز حبس در تاریخ ۵ شهریور ماه ۱۴۰۲ از زندان لاکان رشت آزاد شد.

محکومیت شیوا شاه‌سیاه به ۶ سال و ۳ ماه حبس، مصداق بارز نقض آزادی بیان و فعالیت‌های مدنی در ایران است. این اقدام در ادامه روند رو به رشد سرکوب فعالان حقوق زنان در ایران صورت می‌گیرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید