آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۴ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۴ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۲۴ فروردین

ــ سلمان الفتی، معلم بازنشسته و فعال مدنی، که در اعتراض به مخالفت با برگزاری مراسم نوروز چند نامه انتقادی خطاب به نهادهای امنیتی منتشر کرده بود، در گیلان‌غرب استان کرمانشاه بازداشت شد. از اتهام‌های مطرح‌شده و مکان نگه‌داری او اطلاعی در دست نیست.

ــ امان جلالی‌نژاد، معلم و نقاش شاغل در آموزش و پرورش استان خوزستان، از بیستم فروردین‌ماه در اهواز بازداشت شده است و هنوز از دلایل بازداشت و مکان نگه‌داری او اطلاعی در دست نیست.

شنبه ۲۵ فروردین

ــ آتنا فرقدانی، نقاش و فعال مدنی، به دلیل نصب یکی از نقاشی‌های خود در محدوده‌ی خیابان پاستور تهران با ضرب و شتم شدید بازداشت شد.

ــ‌ سامان صیدی (یاسین)، خواننده‌ی رپ اعتراضی، که پیش‌تر در بازجویی‌ها دچار شکستگی بینی شده بود برای انجام عمل جراحی بینی از زندان قزلحصار کرج به بیمارستان امام علی در همان شهر منتقل شد.

ــ محسن احمدی، عضو کانون صنفی معلمان ایلام و از برگزارکنندگان مراسم نوروز در بخش کارزان شهرستان سیروان در استان ایلام، از روز چهارشنبه ۲۳ فروردین در بازداشت نهادهای امنیتی به سر می‌برد و هنوز از وضعیت و مکان نگه‌داری او اطلاعات دقیقی در دست نیست.

یکشنبه ۲۶ فروردین

ــ سازمان اطلاعات سپاه یک روز پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل اظهارنظر منتقدان را ممنوع و مشمول مجازات اعلام کرد.

ــ جمشید عزیزی ننه‌‌کران، شاعر و کارگر اهل آستارا، برای گذراندن ۴ سال و یک ماه و ۱۷ روز حبس به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به اجرای احکام دادگاه انقلاب رشت احضار شد.

ــ وفا احمدپور (وفادار)، خواننده رپ اعتراضی، به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» محاکمه شد. مصداق این اتهام‌ها انتشار یک قطعه موسیقی در حمایت از خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بوده است.

ــ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در فهرست هفتگی خود اسامی ۵ روزنامه‌نگار زندانی در ایران را بدین ترتیب منتشر کرد: کامیار فکور، ویدا ربانی، رسول گله‌بان، مهدی افشارنیک و روح‌اله نخعی.

ــ در پی اطلاعیه‌ی سپاه، روزنامه‌های «اعتماد» و «جهان صنعت» و هم‌چنین عباس عبدی (روزنامه‌نگار) و یاشار سلطانی (مدیرمسئول اسکان‌‌نیوز) با اعلام جرم دادستانی تهران به اتهام «انتشار مطالبی در جهت برهم زدن امنیت روانی جامعه و متلاطم کردن فضای اقتصادی کشور» روبه‌رو شدند.

ــ علیرضا بهشتی شیرازی، روزنامه‌نگار، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق شرکت و سخن‌رانی در همایش آنلاین «گفت‌وگو برای نجات ایران» به ۲ سال زندان محکوم شده بود به زندان منتقل شد.

ــ هادی کسایی‌زاده، مدیر مسئول ماه‌نامه‌ی میدان آزادی، به دلیل انتشار گزارشی انتقادی به پرداخت ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

دوشنبه ۲۷ فروردین

ــ دادستان تهران، نظر به اطلاعیه‌ی سازمان اطلاعات سپاه، علیه حسین ده‌باشی (تاریخ‌پژوه و مستندساز) به اتهام «برهم‌زدن امنیت روانی جامعه» اعلام جرم کرد.

ــ کتاب‌فروشی «شیرازه» در شیراز به دلیل «بی‌حجابی مشتریان» پلمب شد.

ــ حسن عباسی، روزنامه‌نگار، به اتهام «اخلال در امر انتخابات» به دادسرای بندرعباس احضار شد.

ــ ارژنگ مرتضوی، دانشجوی دانشگاه خوارزمی، برای گذراندن ۷ ماه حبس خود به زندان قزلحصار کرج منتقل شد.

سه‌شنبه ۲۸ فروردین

ــ صدیقه وسمقی، نویسنده و پژوهش‌گر، از زندان اوین به بیمارستان فارابی اعزام شد.

ــ کتاب‌فروشی «ژیرا » در سنندج، به مدیریت ژینا مدرس گرجی (فعال حقوق زنان و زندانی سیاسی پیشین)، به دلیل «عدم رعایت حجاب اسلامی در طرح نور» پلمب شد.

ــ دینا قالیباف، روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی، در پی انتشار روایتی از بازداشت و آزار جنسی در منزلش بازداشت شد.

ــ محمد صادقی، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان، با دریافت ابلاغیه‌ای برای گذراندن دوره‌ی حبس یک‌ساله‌ی خود به اجرای احکام دادگاه انقلاب اراک احضار شد.

چهارشنبه ۲۹ فروردین

ــ جواد (رامین) حائری، استاد اخراج‌شده‌ی دانشگاه فردوسی، با وجود تودیع وثیقه‌ی یک میلیارد تومانی هم‌چنان بلاتکلیف در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برد.

پنجشنبه ۳۰ فروردین

ــ توماج صالحی، خواننده‌ی رپ اعتراضی، در دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید