اعدام دو زندانی در زندان زنجان به اتهام مواد مخدر/ افزایش نگران‌کننده اعدام‌ها در ایران: ۶۳ زندانی در دو هفته پایانی آوریل اعدام شدند

زندان مرکزی زنجان

صبح روز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام دو زندانی به نام‌های سهراب رفیعیان، ۳۵ ساله، و مرتضی عظیمی، ۴۰ ساله، در زندان مرکزی زنجان به اجرا درآمد. این دو نفر در یک پرونده مشترک با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سهراب رفیعیان و مرتضی عظیمی هر دو اهل زنجان بودند و حدود سه سال پیش به اتهام حمل ۶۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع هروئین و تریاک بازداشت شده بودند. مرتضی عظیمی دارای یک فرزند معلول نیز بود.

اعدام این دو زندانی تاکنون توسط رسانه‌های داخلی ایران یا منابع رسمی اعلام نشده است.

این در حالی است که اعدام زندانیان با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» در چهار سال گذشته به طور مستمر افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۳، شاهد افزایش ۸۴ درصدی اعدام‌ها با این اتهام نسبت به سال ۲۰۲۲ بودیم، به طوری که در سال گذشته ۴۷۱ نفر با این اتهام اعدام شدند، در حالی که این رقم در سال قبل از آن ۲۵۶ نفر بود.

اعدام این دو زندانی بار دیگر نگرانی‌ها را در مورد استفاده گسترده از مجازات اعدام در ایران، به ویژه برای جرایم مرتبط با مواد مخدر، که بسیاری از کارشناسان آن را غیرمتناسب و غیرانسانی می‌دانند، افزایش می‌دهد.

افزایش نگران‌کننده اعدام‌ها در ایران: ۶۳ زندانی در دو هفته پایانی آوریل اعدام شدند

در اقدامی تاسف‌بار، طی دو هفته پایانی ماه آوریل (از ۲۹ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)، حکم اعدام ۶۳ زندانی در زندان‌های مختلف ایران به اجرا درآمد. این آمار که توسط سازمان حقوق بشر ایران منتشر شده، نشان‌دهنده موج بی‌سابقه‌ای از اعدام‌ها در این بازه زمانی کوتاه است.

طبق گزارش این سازمان، از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه آوریل، دست‌کم ۱۷۱ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند. این رقم در مقایسه با سال گذشته که ۸۳۴ نفر اعدام شده بودند، نشان‌دهنده افزایش نگران‌کننده‌ای در استفاده از مجازات اعدام در ایران است.

اعدام‌ها که پس از یک وقفه یک ماهه به دلیل تعطیلات نوروز و ماه رمضان از سر گرفته شده بود، در ماه آوریل با شتاب بیشتری دنبال شد.

از میان ۷۱ زندانی اعدام شده در ماه آوریل، ۴۴ نفر با اتهامات مربوط به مواد مخدر، ۲۶ نفر با اتهام قتل و یک نفر با اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم شده بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید