دایه زارا، نماد مقاومت و مبارزه بر علیه قتل عام شهروندان توسط حکومت اسلامی

اطلاعیه به مناسبت درگذشت زهرا کرمی، مادر دو تن از جان‌باختگان دهه شصت در سنندج
«دایه زارا» (زهرا کرمی)، مادر «سیروس و قاسم امین‌وزیری» دو تن از جان‌باختگان قتل‌های حکومت اسلامی در دهه شصت، و مادر «مهرداد امین‌وزیری» فعال کارگری سر‌شناس؛ پس از طی دوره‌ای برای درمان سرطان، نیمه شب پنج‌شنبه ۲۵ آذرماه ۱۳۹۴ (۲۰۱۵-۱۶-۱۲) در یکی از بیمارستان‌های تهران جان باخت.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی  و مدنی، مراسم خاکسپاری این مادر مقاوم و مبارز؛ روز پنج‌شنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۴ (۲۰۱۵-۱۷-۱۲) با حضور خانواده جان‌باختگان و صد‌ها تن از شهروندان سنندجی، اعضای خانواده و وابستگان، دوستان و رفقا، فعالان مدنی، سیاسی و کارگری، همراه با یک دقیقه سکوت و دکلمه شعر و همدردی حضار با خانواده، در «بهشت محمدی سنندج» برگزار شد.
نهاد «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی»، در چند نوبت از این مادر فداکار و صبور، درخواست شرکت در گفتگویی تصویری جهت ثبت شهادتنامه وی درباره نحوه قتل دو فرزند پسرش و انتشار آن به عنوان سند نقض حقوق بشر از سوی حکومت اسلامی ایران در دهه شصت را مطرح نمود که متاسفانه به دلیل بیماری ایشان میسر نشد.
«قاسم امین‌وزیری» (فرمانده گردان کاک فواد)، یکی از فرزندان جان‌باخته «دایه زارا»، در ۲ آبان‌ماه ۱۳۶۴، توسط نیروهای جمهوری اسلامی کشته شد. این مبارز سیاسی با آغاز انقلاب ۱۳۵۷، در صفوف مردم انقلابی قرار گرفت و در راه برقراری عدالت و آزادی مبارزه کرد.
«سیروس امین‌وزیری» (یکی از فرمانده‌های گردان شوان) دیگر فرزند جان‌باخته «دایه زارا»، در ۲۴ مهرماه ۱۳۶۲، توسط نیروهای نظامی حکومت اسلامی در روستای «اویهنگ» در کردستان کشته شد.
«مهرداد امین‌وزیری» دیگر فرزند «دایه زارا»، یکی از فعالین کارگری سر‌شناس در ایران است که پس از بار‌ها بازداشت و تحمل حبس ناعادلانه و حکم غیرانسانی از سوی «دادگاه انقلاب اسلامی» جهت فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در حوزه دفاع از حقوق زنان و کارگران، مجبور به ترک کشور شد. این فعال کارگری هم‌اکنون در «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» و همچنین «کانون مدافعان حقوق بشر کردستان» به عنوان مسوول بخش کارگری فعالیت می‌کند.
«دایه زارا» در جریان حمله عوامل حکومت به شهر «سنندج» در روزهای پس از انقلاب ۵۷، دوشادوش فرزندانش به دفاع از مردم پرداخت و پس از جان باختن فرزندانش داغدار شد؛ اما هرگز از تلاش و حمایت از فعالین سیاسی و مدنی دست برنداشت.
«کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی»، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و جان‌فشانی‌های «دایه زارا» و خانواده «امین‌وزیری»، ضایعه فقدان این چهره مبارز و مقاوم را به خانواده «امین‌وزیری»، خانواده جان‌باختگان، فعالین کارگری، فعالان مدنی و سیاسی و مردم «سنندج» تسلیت عرض می‌کند.
«دایه زارا» یکی از نماد‌های مقاومت و مبارزه بر علیه قتل‌عام شهروندان توسط حکومت اسلامی در سال‌های سیاه شصت است، این مادر داغ‌دیده هرگز در هیچ دادگاهی امکان دادخواهی عادلانه نیافت. امید که نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، مجموعه جنایات سیستماتیک حکومت اسلامی ایران بر علیه آزادی‌خواهان، فعالین سیاسی و مدنی و شهروندان در سال‌های دهه شصت را به عنوان جنایت علیه بشریت محکوم کنند و آمران و عاملان آن را به دادگاه‌های بین‌المللی بکشاند.
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
پنج‌شنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۴ – ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید