بحران پناهندگان در ترکیه؛ “مشاور سازمان ملل به من گفت که شما فقط یک پرونده‌اید”

شیوا تقی‌پور، اهل ایران است. پناهنده‌ی ساکن ترکیه که از مشکلات پیش آمده برای خود و خانواده‌اش در طول ۴ سال دوران پناهندگی‌اش سخن می‌گوید.

این پناهنده ساکن ترکیه در ویدئویی که برای کمپین “بی‌پناه” ارسال کرده، از رنج‌هایی که برایش پیش آمده می‌گوید: «من مادر کودکی ۲۱ ماهه که در دوران بی‌پناهی پدر و مادرش به دنیا آمده و همسر یک مرد هنرمند هستم که با تمام توانایی‌هایی که دارد و تحسین می‌شود به سختی به او کار می‌دهند و در زمانی که می‌خواهند حق و حقوقش را بدهند، حقش پایمال می‌شود.»

خانم شیوا تقی‌پور، در ادامه گفت: «به خاطر مسائل حقوق بشری که برای همسرم پیش آمد، بیشتر از ۴ سال است که ایران را ترک کرده‌ایم و در طول این مدت، زندگی ما فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌است. بگذریم از مسائلی که برای همسرم پیش آمد، از آسیب‌های جدی که به همسرم گذشته، بگذریم از تکه کاغذهایی که روانشناس به ما داد. یک سال است که زندگی ما به بحران خورده و حتی پلیس شهر ما گزارشی از وضعیت ما پر کرد و به سازمان ملل آنکارا ارسال کرد که همان هم فقط یک تکه کاغذ لای پرونده‌ ما شد.»

این پناهنده ساکن ترکیه افزود: «در یکی از پیگیری‌ها، که حالم خیلی بد بود، به خانمی که مشاوره سازمان ملل را می‌داد، گفتم آیا من برای شما یک انسانم یا یک پرونده، آن خانم خیلی صریح به من گفت که ما به شما به عنوان یک پرونده نگاه می‌کنیم.»

وی می‌گوید: «بعد از این همه پیگیری به ما گفتند رسیدگی می‌کنیم، اما متاسفانه بعد از این همه بحران و مشکل من یک بی‌پناهم!»

فعالانی که کمپین “بی‌پناه” را راه اندازی کرده‌اند، می‌گویند: «هدف ما از راه اندازی این کمپین، رساندن صدای پناهندگان و پناهجویان سراسر ترکیه به نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی است. ما به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم که صدای آن‌ها باشیم، چرا که این افراد فقط اسم پناهنده روی آن‌ها است و هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌شود و باز اسکان‌شان برای کشور سوم به سختی صورت می‌گیرد یا به طور کل متوقف شده‌است.»

بیشتر پناهندگان و پناهجویانی که در ترکیه بسر می‌برند، معتقدند، از زمانی که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) بخشی از وظایف خود را به اداره مهاجرت ترکیه سپرده، وضعیت آن‌ها نه تنها بهتر نشده، بلکه روند اخراج پناهنده‌گان تسهیل یافته و برخورد اداره مهاجرت با آن‌ها بدتر شده‌است.

گفتنی است از ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۹ /شهریور) روند ثبت‌نام پناهجویان به اداره مهاجرت ترکیه سپرده شده‌است.

فعالان حقوق پناهندگان در ترکیه نگران هستند که دولت ترکیه با صلاحیتی که به دست آورده، روند اخراج پناهندگان را سرعت ببخشد و رسیدگی جدی به پرونده‌های مهاجران صورت نگیرد.

این سازمان در ترکیه اعلام کرده که پس از این، اداره مهاجرت ترکیه مسئولیت بررسی پرونده های حمایت بین‌المللی را نیز برعهده خواهد داشت.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفته به فعالیت‌های حمایتی خود از جمله ارائه خدمات مشاوره به پناهندگان ادامه خواهد داد. این اقدام، نگرانی هایی را برای پناهندگان در ترکیه به وجود آورده است.

پناهجویان در ترکیه با معضلات بسیاری مواجه هستند. از جملە مشکلات پناه‌جویان بلاتکلیفی و آیندە نامشخص است، تا جایی که حتی کسانی با پذیرفته شدن کیس پناهندگی از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با بلاتکلیفی طولانی روبرو هستند و سال‌هاست در شرایط سختی زندگی می‌کنند.

برخی کارشناسان و فعالان حقوق بشر در امور پناهندگان معتقدند که جنگ‌هایی که در سال‌های اخیر در خاورمیانه رخ‌داده است و افزایش جمعیت پناهندگان مرتبط با آن، یکی از علل عدم انتقال سریع پرونده‌ها به کشور سوم است و از سوی دیگر برخی از کشورها پناهنده‌ پذیر مانند امریکا، کانادا و استرالیا با تغییر سیاست های خود در عدم پذیرش پناهنده این راه را دشوارتر از پیش برای پناهندگان کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید