تیمور خالدیان به ۲۳ ماه زندان محکوم شد

تیمور خالدیان، فعال مدنی اهل ملایر  از سوی قاضی بهنام رضاوندی، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب ملایر، به اتهام شرکت در اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶، به بیست ماه حبس تعزیری و سه ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

تیمور خالدیان شنبه ۲۹ اردیبهشت به کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود که دی ماه سال گذشته پس از بازداشت در تجمع های اعتراضی، در پاسگاه نیروی انتظامی مورد «ضرب و شتم شدید و شکنجه جنسی» قرار گرفته است.

گزارش شده، قاضی بهنام رضاوندی رییس شعبه اول دادگاه ملایر، بدون رسیدگی به موضوع ضرب و شتم و آزار جنسی در زمان بازداشت، این حکم را صادر کرده است.

تیمور خالدیان، کارگر تولید مبلمان ۳۵ ساله، روز دهم دی ۱۳۹۶ و در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شد و پس از ۲۰ روز، اول بهمن ۹۶ به قید وثیقه آزاد شد. این فعال حقوق بشر پس از بازداشت، به پاسگاه پارک ملایر منتقل شده و آنجا شدیدا مورد «ضرب و شتم و شکنجه جنسی» قرار گرفته است.

یک منبع آگاه در مورد دادگاه این فعال مدنی به کمپین گفته: «در حکم دادگاه، به بخشی از گفتگوی زنده تیمور خالدیان با بی بی سی استناد شده در حالی که او هیچ گاه با بی بی سی مصاحبه نکرده است: «در حکم صادر شده نوشته که تیمور خالدیان در برنامه زنده بی بی سی علیه نظام صحبت کرده در حالی که ایشان نه با بی بی سی و نه هیچ تلویزیون دیگری گفتگو نکرده است.»

 تیمور خالدیان، در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ نیز به دلیل ارسال اخبار زندان ملایر به رسانه‌های مدافع حقوق بشر بازداشت شده بود و یک بار نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه زندان محکوم شد.

این فعال مدنی ساکن ملایر در ۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۵ با در دست گرفتن پلاکارد در اعتراض به وجود سانسور در صدا و سیما، در مقابل این اداره دست به تحصن زده بود،که از سوی ماموران نیروی انتظامی بازداشت شد.
وی پس از بازجویی و تفهیم اتهام «اخلال در نظم عمومی با انجام حرکات نامتعارف»،به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

موضوع تجاوز، و آزار جنسی زندانیان از ابتدای استقرار جمهوری اسلامی از سوی منتقدان و مخالفان مطرح شده است. تعدادی از زندانیان سیاسی آزاد شده در دهه شصت، جمهوری اسلامی به آزار جنسی و تجاوز متهم کردند، حسینعلی منتظری، قائم‌ مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی در آبان ۱۳۶۵ در نامه‌ای به روح‌الله خمینی در شرح مشکلات کشور با عبارت «آیا می‌دانید در بعضی زندان‌های جمهوری اسلامی دختران جوان را به زور تصرف کردند؟ آیا می‌دانید هنگام بازجوئی دختران استعمال الفاظ رکیک ناموسی رایج است؟» به این موضوع اشاره کرده‌است.

در اعتراضات پس از انتخابات جمهوری اسلامی نیز تعدادی از زندانیان آزاد شده از آزار و شکنجه بدنی در زندان پرده برداشتند که مهم‌ترین آن‌ها در بازداشتگاه کهریزک رخ داد. مهدی کروبی، یکی از کاندیداهای معترض این انتخابات نیز با ارسال گزارشی که از مصاحبه با قربانیان تهیه شده بود، اعتراض کرد و خواستار دخالت رهبر ایران شد. گزارش‌هایی که اگرچه به بسته شدن بازداشتگاه کهریزک منجر شد اما به آزار واذیت بدنی و شکنجه جسمی در زندان‌های ایران پایان نداد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید