عبدالله بزرگزاده به دادگستری زاهدان احضار شد

عبدالله بزرگزاده توسط شعبه ۱۰۶ دادگستری زاهدان به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به دادگاه احضار شد.

کمپین فعالین بلوچ گزارش کرده که عبدالله بزرگزاده، فعال مدنی اهل ایرانشهر از سوی شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری زاهدان برای تاریخ ۱۸ مهر ۹۷ احضار شده است.

اتهام این شهروند “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی شهرستان ایرانشهر” عنوان شده است.

شهروندان ایرانشهر در روزهای یکشنبه ۲۷ خرداد در مقابل فرمانداری و سه شنبه ۲۹ خرداد در مقابل مسجد نور تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

عبدالله بزرگ‌زاده سربازی، فعال مدنی بلوچ، یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷، در جریان تجمعات حمایتی مردم شهرستان ایرانشهر از دختران ایرانشهری که مورد تجاوز قرار گرفته بودند، بازداشت شد و ۳۱ خرداد۱۳۹۷ به بازداشتگاه سپاه سلمان زاهدان منتقل شد.

این تجمعات پس از آن صورت گرفت که مولوی محمد طیب ملازهی، امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر از ربایش ۴۱ دختر در این شهرستان و تجاوز به آنها خبر داد.

مولوی طیب ملازهی، امام جمعه ایرانشهر، درباره منبع آمار ۴۱ نفری که در خطبه‌ نماز جمعه خود به آن اشاره کرده گفته است این رقم آخرین آماری است که «اداره آگاهی ایرانشهر» براساس اعترافات فرد دستگیر شده به خانواده یکی از قربانیان داده است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، با تکذیب رقم ۴۱ عدد گفته است که این مرجع قضایی تنها سه مورد شکایت دریافت کرده است.

سازمان اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان ویدیویی از اعترافات عبدالله بزرگزاده و ۶ نفر از افرادی که پس از تجمع روز یکشنبه ۲۷ خردادماه در حمایت از دختران ایرانشهر بازداشت شده بودند، منتشر کرد.

هویت برخی از این افراد عبدالله بزرگزاده سربازی، یاسر شهنوازی، پریسا شهنوازی، ساله با نام مستعار پروک، عبدالحکیم مزارزهی اهل خاش دانشجو کاردانی برق از دانشگاه فنی شهید باهنر زاهدان، ۵. محمد امین گرگیج، عنوان شده بود.

عبدالله بزرگزاده سربازی به قرنطینه زندان زاهدان منتقل شد

انتقال عبدالله بزرگزاده سربازی از بازداشت شدگان تجمعات ایرانشهر به زاهدان

پدر عبدالله بزرگزاده بازداشت شد

گزارشی از وضعیت بازداشت شدگان ایرانشهر/ احضار برادر عبدالله بزرگزاده سربازی به پلیس فتا

سازمان عفو بین الملل مستقر در لندن  پیش تر طی بیانیه ای از مقامات ایرانی خواسته بود، فورا عبدالله بزرگ‌زاده سربازی، فعال مدنی بلوچ، را آزاد کنند.

در قسمتی از بیانیه عفو بین الملل آمده ، مطابق قوانین بین‌المللی این بازداشت غیرقانونی و خودسرانه است زیرا عبدالله بزرگ‌زاده سربازی تنها به خاطر شرکت در یک تجمع مسالمت‌آمیز در ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان در حمایت از زنان و دختران قربانی آزار جنسی و در اعتراض به مصونیت عاملان خشونت‌ جنسی مورد هدف نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

همچنین روز چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷، غلام قادر بزرگزاده، پدر عبدالله بزرگزاده، فعال مدنی بلوچ که برای کسب اطلاع از وضعیت فرزندش، در چهارمین روز متوالی، مقابل مقر سپاه سلمان ایرانشهر تحصن کرده بود، بازداشت شد.

چند شاهد عینی در خصوص بازداشت پدر این فعال مدنی، به کمپین فعالین بلوچ گفته بودند: «در حالی که غلام قادر بزرگزاده در مقابل تابلو رو به روی سپاه ایستاده و پلاکارد به دست داشت چند خودرو با ماموران لباس شخصی به وی یورش برده و او را به زور سوار خودرو کرده و با خود بردند.»

وی پس از ساعاتی بازجویی از سوی ماموران اطلاعات سپاه آزاد شد.

شهرستان ایرانشهر در جنوب شرقی ایران، واقع در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و اکثریت ۹۰ درصدی ساکنان آن را ایرانیان اهل سنت تشکیل می‌دهند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید