ادامه بازداشت شهروندان روستای نی توسط نیروهای امنیتی/ جمال گرامی بازداشت شد

جمال گرامی، از اهالی روستای نی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان، چهارشنبه هفته گذشته از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷، جمال گرامی، شهروند کُرد اهل روستای نی از توابع مرکزی شهرستان مریوان از سوی ماموران امنیتی بازداشت  و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

گفته می شود،  دلیل بازداشت این شهروند اهل روستای نی بە اتهام “همکاری با احزاب کرد اپوزسیون حکومت ایران” بوده است.

با پیگری های خانواده جمال گرامی تا کنون اطلاعی از وضعیت وی حاصل نشده است و خانواده  در بی خبر و نگرانی از وضعیت فرزندشان بسر می برند.

همچنین طی روزهای پنج شنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ مهرماه چهار جوان دیگر از اهالی روستای نی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

اسامی این بازداشت شدگان، محمد پروازه، بریار کاوه، محسن فراهمند و حمید پروازە عنوان شده است.

به گفته منابع محلی این چهار تن به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج جهت بازجویی منتقل شده اند.

اتهام تمامی این افراد “همکاری با احزاب کرد اپوزسیون حکومت ایران” عنوان شده است.

نیروهای امنیتی با هدف سرکوب فعالین کُرد و ایجاد رعب و وحشت در منطقه همواره فعالان مدنی با اتهامات همکاری با احزاب کردی، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی احضار و بازداشت کرده است.

این درحالی است که بسیاری از بازداشت شدگان اظهار می‌کنند که این اتهامات هیچ پایه و اساسی نداشته و اعترافات آنان تحت فشار بازجویان نیروهای امنیتی بوده است.

روستای” نی” از توابع شهرستان مریوان و در بخش مرکزی این شهرستان واقع است و با قرار داشتن در فاصله پنج کیلومتری جنوب غربی شهر، جمعیتی بالغ بر ۲۵۰۰ نفر را در خود جای داده است. قدمت روستا در محل کنـونی آن به حدود ۱۵۰ سال پیش باز می گردد و قبل از آن تاریخ روستا در محلی واقع در یک کیلومتری محل کنونی قرار داشته که اکنون به ( ده کهن) معروف است.

نوروز امسال نیروهای امنیتی چندین بار به این روستا یورش برده و تعدای از شهروندان را بازداشت کرده اند.

دلیل یورش نیورهای امنیتی به این روستا ممانعت از برگزاری مراسم نورز عنوان شده است.

شبکه حقوق بشر کُردستان در آن زمان گزارش داده بود که روز سه شنبه ۲۹ اسفندماه در حالی که ساکنین روستا نی از توابع مریوان خود را برای برگزاری مراسم نوروز آماده می‌کردند با حضور گسترده نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شده و این نیروها از برگزاری مراسم نوروز ممانعت به عمل آوردند.

نیروهای انتظامی برای متفرق کردن مردم اقدام به شلیک گاز اشک آور کرده و به دلیل مقاومت جوانان این روستا، برای چند ساعت ضد و خورد میان آنان روی داد.

روز چهارشنبه ۱ فروردین ماه بار دیگر ساکنین روستای نی درصدد برگزاری مراسم نوروز شدند اما نیروهای انتظامی و امنیتی اقدام به محاصره این روستا کرده و با شلیک گاز اشک آور به سوی جمعیت که در میان آنان کودکان نیز دیده میشد از برگزاری مراسم نوروز ممانعت به عمل آوردند.

۷ تن از ساکنین این روستا به نامهای :سامان امیا، محمد مرادی، حمید توفیقی، صلاح امیا، محمود گرامی، زانکو ارژنگی و کوسار ارژنگی در آن زمان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید