محمد نجفی؛ “از تمام کسانی که مورد شکنجه قرار گرفته‌اند، تقاضا دارم با شجاعت و صداقت آن را افشا کنند”

محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در حال سپری کردن محکومیت خود در زندان اراک است در نامه‌ای سرگشاده از اعمال شکنجه، ارعاب و تهدید خود و برخی موکلانش خبر داده و نوشته‌است: «علاوه بر سلول انفرادی، بازجویی‌های شبانه، گروهی و از پشت سر، اطاق سرد و پنجره نیمه‌باز، زدن چشم‌بند و تهدید و ارعاب و توهین؛ به طول ویژه مورد شکنجه ناموسی و روانی قرار گرفتم که از توضیح بیشتر آن در این مجال شرم دارم!»

این وکیل دادگستری در ادامه نامه‌اش آورده‌: «شرح این شکنجه که در مورد خودم و برخی از موکلین و هم پرونده‌‌ای‌هایم اعمال شده، در صورت جلسات تحقیقات مقدماتی و دادگاه و نیز در شکایت مطروحه در کمیسیون حقوق شهروندی دادگستری کل استان مرکزی ثبت است، بدون هیچ نتیجه‌ای!»

آقای نجفی، در انتهای نامه‌اش از تمام کسانی که مورد شکنجه قرار گرفته‌اند، خواسته که “با شجاعت و صداقت آن را افشا کنند.”

متن نامه محمد نجفی را در ادامه بخوانید:

“به نام خدا
تا نگاه کردیم به ماه! از چاله افتادیم به چاه!
از سال ۸۸ تا ۹۶ طی چند بار دستگیری و بازجویی در حکومت اسلامی، زیر چشم و پرچم الله، به نام سرباز گمنام امام زمان و به نام ولی مطلقه فقیه، آقای خامنه‌ای، علاوه بر سلول انفرادی، بازجویی‌های شبانه، گروهی و از پشت سر، اطاق سرد و پنجره نیمه‌باز، زدن چشم‌بند و تهدید و ارعاب و توهین؛ به طول ویژه مورد شکنجه ناموسی و روانی قرار گرفتم که از توضیح بیشتر آن در این مجال شرم دارم! شرح این شکنجه که در مورد خودم و برخی از موکلین و هم پرونده‌‌ای‌هایم اعمال شده، در صورت جلسات تحقیقات مقدماتی و دادگاه و نیز در شکایت مطروحه در کمیسیون حقوق شهروندی دادگستری کل استان مرکزی ثبت است، بدون هیچ نتیجه‌ای!! اینک با بیان این رنج خانوادگی و اجتماعی! که مثل سایه ۹ سال است همراه من است، از تمام کسانی که مورد شکنجه قرار گرفته‌اند، تقاضا دارم با شجاعت و صداقت آن را افشا کنند!
قلم اگر از بیداد ننویسد قلم باد!
محمد نجفی-زندان اراک-۹۷/۱۰/۲۴”

لازم به توضیح‌است؛ دادگاه این وکیل دادگستری ظهر سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری شهرستان شازند به اتهام “تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب در فضای مجازی با درج نامه به رهبری” برگزار شد. وی اوایل دی‌ماه در پی احضار به شعبه بازپرسی دادسرای شازند در این خصوص مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفته بود.

پیش از این پیام درفشان، وکیل مدافع محمد نجفی، از رد درخواست اعاده دادرسی موکلش در دیوان عالی کشور خبر داده و گفته بود که این درخواست در مورد حکم قطعی ۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق موکلم است که در دادگاه تجدید نظر تایید شده و به موجب آن در حال حاضر آقای نجفی در حال تحمل کیفر حبس هستند. آقای نجفی اخیرا نیز در دو پرونده دیگر در دادگستری شهرستان شازند و دادگاه انقلاب اراک مجموعاً به تحمل ۱۴ سال حبس محکوم شده بود و در پرونده دیگری به اتهام «تشویش اذهان عمومی» محاکمه خواهد شد.

محمد نجفی روز شنبه ۱۵ دی‌ماه نیز توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو دادگستری شهرستان شازند از بابت اتهام “تشویش اذهان عمومی” از طریق درج مطالب در رسانه‌های مجازی” به یک‌ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

پیش‌تر نیز شعبه یک دادگاه انقلاب اراک، حکم پنج تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی ماه در شهرستان شازند محمد نجفی را در بخش دوم پرونده به صورت گروهی صادر کرد.

بر این اساس محمد نجفی به ۱۳ سال حبس تعزیری شامل ۲ سال حبس تعزیری به اتهام “تبلیغ علیه نظام”، ۱ سال حبس تعزیری به اتهام “توهین به رهبری” و ۱۰ سال حبس تعزیری به اتهام “کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی” محکوم شده بود.

آقای نجفی پیش از آن نیز در بخش اول این پرونده در مهرماه سال جاری به همراه ده تن دیگر توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی محاکمه شده بود.

بر اساس حکم صادره توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی محمد نجفی به سه سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

لازم به ذکر است که محمد نجفی روز یکشنبه ۶ آبان‌ماه ۱۳۹۷ جهت اجرای حکم ۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق بازداشت و به زندان اراک منتقل شد.

پنجم آذرماه نیز جلسه رسیدگی به اتهامات پنج تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ از جمله محمد نجفی، علی باقری، عباس صفری، مسعود عاجلو  و بهزاد علی بخشی در شعبه اول دادگاه انقلاب اراک برگزار شد؛ این افراد پیش‌تر در بخش اول پرونده شان از سوی شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به حبس و شلاق محکوم شده بودند.

از جمله اتهامات محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در بند در این پرونده «تبلیغ علیه نظام»، «تشکیل گروه برای اقدام علیه امنیت ملی»، «ارتباط با کشور متخاصم از طریق انتقال اطلاعات به رسانه‌های خارج از کشور و مصاحبه در مورد قتل وحید حیدری» ، «توهین به رهبری به استناد استفاده از کلمه دیکتاتور» عنوان شده است.

محمد نجفی که به دلیل فعالیت‌های خود سابقه چندین احضار و بازداشت را دارد، در اعتراضات اخیر موسوم به “اعتراضات دی‌ماه” به همراه شماری از شهروندان اراکی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

از جمله دلایل بازداشت محمد نجفی و تنی چند از فعالان مدنی اراک، افشاگری در خصوص نحوه جان باختن “وحید حیدری” از بازداشت شدگان “اعتراضات دی‌ماه” بود که در کلانتری ۱۲ اراک هنگامی که در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می‌برد جان باخت.

کمپین پیش از این در گزارشی با عنوان “احکام صادره برای ۱۱ تن از بازداشت‌شدگان شازند” از صدور احکام حبس و شلاق برای آن‌ها خبر داده بود.

جمهوی اسلامی ایران طی سال‌های اخیر وکلای زیادی (خصوصا وکلای فعال در حوزه حقوق بشر) را بازداشت کرده است، از جمله می‌توان به صدور احکام حبس و بازداشت نسرین ستوده، محمد نجفی، مصطفی دانشجو و عبدالفتاح سلطانی اشاره کرد.

این بازداشت ها باعث شد تا عفو بین‌الملل بارها نسبت به بازداشت وکلا در ایران هشدار دهد و در بیانیه‌های مختلف از مقامات ایران درخواست کند که وکلای بازداشتی چون نسرین ستوده، زینب طاهری، عبدالفتاح سلطانی را آزاد کنند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید