محمد مهدوی‌فر فعال مدنی بازداشت شد

Mohammad Mahdavi Far_Kampain. info

محمد مهدوی‌فر، فعال مدنی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸، محمد مهدوی‌فر، فعال مدنی، جانباز دوران جنگ و سراینده شعر الفبا از سوی ماموران امنیتی در آران و بیدگل با اتهام “توهین به رهبری” بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ماموران امنیتی در لحظه بازداشت آقای مهدوی‌فر به او گفته‌اند که به اتهام “توهین به رهبری” بازداشت می‌شود و او را به زندان کاشان منتقل خواهند کرد، با این حال هنوز از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفت :«محمد مهدوی‌فَر توسط نیروهای امنیتی در خیابان و بیرون از منزل بازداشت شد و گوشی و تبلت او را ضبط کردند. پس از آن، منزل شخصی‌اش توسط ماموران امنیتی نیز تفتیش شد و تعدادی از لوازم شخصی در منزل، از جمله دو‌ عدد کِیس کامپیوتر و یک لپتاب و یک تبلت که همگی متعلق به فرزندان آقای مهدوی‌فَر بود، ضبط شد».

وی پس از آزادی از زندان دستگرد اصفهان به شهرستان سرباز تبعید شده‌بود و اخیرا به مرخصی آمده‌بود.

آقای مهدوی‌‌فر به همراه سیزده تن از فعالان مدنی و سیاسی داخل کشور با امضای بیانیه‌ای مشترک موسوم به ۱۴ تن در روز سه‌شنبه، ۲۱ خردادماه ۹۸ و انتشار آن در صفحه تلگرام خود، خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر قانون اساسی شده بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، امضا کنندگان این بیانیه پس از انتشار آن از سوی نیروی ها امنیتی تهدید و در برخی موارد نیز مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند. محمد نوری‌زاد یکی دیگر از امضا کنندگان این بیانیه نیز هم‌اکنون در بازداشت به‌سر می‌برد.

محمد مهدوی‌فر، فعال مدنی و سراینده شعر الفبا شامگاه جمعه ۱۷ اسفندماه ۹۷، از زندان دستگرد اصفهان به شهرستان سرباز تبعید شد.

سعید غلامیان یکی از وکلای مدافع محمد مهدوی‌فر به کمپین گفته‌بود: «علی‌رغم وعده مسئولین برای مرخصی پیش از تبعید، وی جمعه شب توسط ماموران قوه قضاییه از زندان دستگرد اصفهان به شهر راسک مرکز شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد».

وکیل آقای مهدوی‌فر در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکلش گفته بود: «آقای مهدوی‌فر طی ۴ پرونده که همه آنها با شکایت اداره اطلاعات و بسیج بود، به اتهام توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام، (توهین به آیت الله خمینی که تبرئه شد) و نشر اکاذیب، متهم شده در دادگاه کیفری و انقلاب آران و بیدگل محکوم و در شعب مختلف تجدیدنظر استان اصفهان به زندان، جریمه نقدی و تبعید محکوم شد. پس از اینکه پرونده‌های ایشان مختومه شد، با توجه به قانون مجازات اسلامی، شعبه اول تجدیدنظر با درخواست اینجانب تشکیل شد و اقدام به تجمیع احکام کرد و نهایتاً با استناد به همان قانون که اشعار می‌دارد مجازات اشد باید اجرا شود، نظر به اینکه یک سوم از مجازات زندان را آقای مهدوی‌فر گذرانده بود، مشمول عفو مشروط شد».

محمد مهدوی‌فر ۴۸ ساله، غواص و تخریب‌چی جنگ هشت ساله ایران و عراق، شهریور ۱۳۹۶ در دادگاه انقلاب آران و بیدگل به اتهام “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “توهین به آیت‌الله خمینی”، به ۳ سال حبس تعزیری و ۴ سال تبعید به شهرستان خاش در جنوب شرقی ایران محکوم‌ شده‌بود، پس از اعتراض به رای صادره، حکم وی از سوی دادگاه تجدیدنظر به ۲ سال حبس تعزیری تقلیل پیدا کرد.

وی در ۲۴ دی‌ماه ۹۶ در مشهد بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت دو ساله خود به زندان مرکزی اصفهان منتقل شده‌بود.

این شاعر اهل آران و بیدگل پیش‌تر نیز به اتهام سرودن شعر الفبا، مورد بازجویی قرار گرفت و از سوی شعبه ۱۰۵ کیفری دو دادگستری استان کاشان به اتهام «نشر اکاذیب» محاکمه و به یک‌‌سال‌ و نیم حبس محکوم شده بود. اتهام «نشر اکاذیب» به این شاعر اهل آران و بیدگدل در مرداد ۱۳۹۵ از سوی «حمیدرضا امانی» ریاست شعبه بیست‌وسوم دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان به «فعالیت تبلیغاتی علیه نظام» تغییر یافت و حکم صادره از یک سال و نیم حبس به ده ماه حبس تقلیل یافت و با رعایت بند ب از ماده ۳ قانون وصول مجازات تایین شده برای «محمد مهدوی فر» به سی میلیون ریال جزای نقدی تبدیل شد.

محمد مهدوی‌فر تا کنون بارها به دلیل اشعار، نامه‌های خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران، نامه به پاپ، باراک اوباما و همچنین شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز بازداشت و بارها با اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، اخلال در نظم عمومی مواجه شده‌است.

کمپین پیش‌تر گزارشی از آخرین وضعیت این فعال مدنی منتشر کرده‌بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید