آزادی روح الله مردانی و محسن حق شناس از زندان اوین

روح‌الله مردانی و محسن حق‌شناس، دو دانشجوی زندانی محبوس در زندان اوین، روز گذشته از این زندان آزاد شدند.

از دلایل و نحوه آزادی این دو زندانی سیاسی تا این  لحظه اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما در گزارش برخی از خبرگزاری‌های داخلی و به نقل از دستگاه قضایی عنوان‌شده است که با موافقت علی خامنه‌ای برخی از زندانیان سیاسی و امنیتی مورد عفو قرارگرفته و به‌صورت مشروط آزاد خواهند شد.

روز گذشته نیز محمد نظری،⁩ زندانی سیاسی اهل شاهین‌دژ، پس از ٢۵ سال و عثمان مصطفی⁩پور، زندانی سیاسی اهل پیرانشهر، پس از ٢٨ سال از زندان مرکزی ارومیه آزادشده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸، روح‌الله مردانی و محسن حق‌شناس، از زندان اوین آزاد شدند.

روح‌الله مردانی، معلم زندانی و دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، در تاریخ  ۲۸ بهمن ۹۶، به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری دی‌ماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. دادگاه بدوی این دانشجوی را به تحمل ۵ سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و یک سال حبس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و دو سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرده بود که این حکم در دادگاه این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال کاهش یافت.

آقای مردانی در دوران سپری کردن محکومیت خود در زندان اوین بارها در اعتراض به روند دادرسی و حکم ناعادلانه و قطع حقوق خود دست به اعتصاب غذا زده بود.

محسن حق شناس در تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۶ به دنبال اعتراضات دانشجویی در تهران بازداشت‌شده بود، در تاریخ ۲۶ دی‌ماه با تأمین وثیقه به‌صورت موقت آزاد شد.

این دانشجویی معترض در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، طی حکمی در دادگاه انقلاب تهران به دلیل «اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی» به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. که این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی بابایی به یک سال زندان کاهش پیدا کرد.

روز سه شنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۸، آقای حق‌شناس، دانشجوی معترض دانشگاه تهران در مراجعه به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین توسط ضابطین قضایی بازداشت و جهت تحمل محکومیت یک سال حبس خود به زندان اوین منتقل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید