نوجوان ۱۵ ساله به دلیل اعتراض به جان‌باختن کولبران بازداشت شد

نیروهای امنیتی در مریوان، نوجوان ۱۵ ساله‌ای را ‍پس از اینکه پلاکاردهایی در اعتراض به جان‌باختن کولبران در دست گرفته‌بود، همراه با ضرب و جرح بازداشت کردند.

بنا به گفته یک منبع مطلع به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ “نیروهای امنیتی روز یک‌شنبه اول دی‌ماه ۹۸ میلاد فیضی پور را در بلوار بعثت مریوان در حالی که دو شعار نوشته اعتراضی در خصوص جان‌باختن کولبران در دست داشت، همراه با ضرب و جرح بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.”

او شعار نوشته‌هایی در دست گرفته بود که در آن به نام‌های فرهاد خسروی ۱۴ ساله و آزاد خسروی ۱۷ ساله، دو کولبر برادری که به دلیل سرما در ارتفاعات ژالانه حین کولبری جان خود را از دست‌دادند، اشاره شده‌بود. همچنین بر یکی دیگر از این پلاکادرهای در دست او نوشته شده بود: «تا کی باید خون جوانان ما به نا حق ریخته شود.»

‏تا این لحظه خبری از آزادی این شهروند اهل مریوان به دست کمپین نرسیده‌است.

فرهاد خسروی کولبر ۱۴ ساله و از اهالی روستای نی بود که پس از چهار روز جست‌وجو و تلاش نیروهای امدادی و اهالی منطقه، پیکر یخ‌زده‌اش  پیدا شد. همچنین روز سه شنبه ۲۶ آذرماه آزاد خسروی برادر فرهاد، کولبر ۱۷ ساله به دلیل سرما و ایست قلبی در ارتفاعات ژالانه حین کولبری جان خود را از دست‌ داد.

حسین کرمی کولبر ۳۵ ساله نیز که به همراه فرهاد و آزاد خسروی، روز سه شنبه ۲۶ آذرماه، براثر سرما و کولاک و همچنین گم کردن مسیر راه در ارتفاعات ژالانه در سروآباد، دچار حادثه شده بود به دلیل سرمازدگی به مراکز درمانی منتقل‌ شد.

کمپین پیش‌تر در گزارشی نوشته‌بود؛ مردم روستای نی و مریوان با در دست داشتن نمادین تکه‌ای نان و دادن شعار بر عیله مسئولان حکومت ایران و سپاه پاسداران در خلال مراسم تشییع جنازه این کودک کولبر اعتراض خود را به وقوع این حادثه بیان کردند.

کولبر به افرادی اطلاق می‌شود که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا از ایران به عراق و برعکس از نقاط «غیررسمی‌ گمرکی» می‌کنند.

از آغاز سال ۹۸ تاکنون دست‌کم ده تن از کولبران در مناطق مرزی براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه، سقوط از ارتفاع و سقوط بهمن کشته و یا زخمی شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید