۴۸ سال حبس براى ۱۶ زندانى معترض زندان شیبان

۱۶ شهروند و زندانی محبوس در زندان مرکزی اهواز (شیبان) به اتهام “اخلال در نظم زندان، نزاع دسته جمعی و ضرب و شتم و توهین به کارمندان زندان” هر کدام به سه سال زندان محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۶ زندانی و شهروند اهل خوزستان که در اسفند ماه سال گذشته دست به اعتصاب غذا زده و از سوی مقامات زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند، طی حکمی از سوی شعبه ۱۰۱ کیفری دو شهرستان باوی به ریاست قاضى منصور معتمدی زاده، بابت اتهام «اخلال در نظم زندان، نزاع دسته جمعی و ضرب و شتم و توهین به کارمندان زندان» هر کدام به سه سال زندان محکوم شدند.

بر اساس این گزارش مسلم امرى فرزند جاسم از شهر اهواز، قاسم حسین پور فرزند مهدى از شهرستان باوى، امین معاوى فرزند حنش از اهالى گلستان شهر اهواز،  عادل شریفی فرزند ناصر از اهالى ملاشیه، حسن طاهر میاحی فرزند جاسم از اهالى گلدشت اهواز، یونس طائى فرزند احمد از اهالى شهر خفاجیه(سوسنگرد)، عبدالرزاق عبیداوی از اهالى شهر حمیدیه، محمد امین محمدی فرزند علی از اهالى شهر حمیدیه، میلاد طاهر میاحی از اهالى گلدشت اهواز، باقر عبیداوی فرزند دعیر از اهالى شهر حمیدیه، قاسم محمدپور فرزند هرمز از اهالى کوى مشعلى شهر کوت عبدالله، مهدی خانی پور فرزند کریم از اهالى کوى علوى(حى الثوره) شهر اهواز،  علی سواری فرزند حسن از اهالى کوى خشایار(عزیزیه)،  علی عبیداوی فرزند طالب، ماجد جلیزی فرزند کریم کوى علوى شهر اهواز، سید محمد داورشناس فرزند سید راشد از اهالى شاوور شوش هرکدام توسط دستگاه قضایی به سه سال زندان محکوم شده اند.

کریم دحیمی از فعالان حقوق بشر در این رابطه به کمپین گفت: «پرونده زندانیان معترض در شعبه ۱۰۱ کیفری دو شهرستان باوی به ریاست قاضى منصور معتمدی زاده بررسى و هر یک از متهمان به اتهام شورش در زندان و بى نظمى در زندان و اهانت به مأموران متهم و براى هر کدام حکم سه سال حبس صادر شد و حکم در ۳۰ آبان ماه به زندانیان ابلاغ شد.»

به گفته آقای دحیمی، بعضى از این افراد در زندان بسر مى برند و برخی دیگر با قرار وثیقه به‌صورت موقت آزاد شده یا حکم سابق آن‌ها به اتمام رسیده است.

روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷، شماری از زندانیان در اعتراض به عدم تفکیک جرائم در زندان شیبان اهواز دست به اعتصاب غذا زده بودند.

روز یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷، شماری از زندانیان سیاسی- امنیتی بند ۵ زندان شیبان اهواز توسط مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند و به سلول انفرادی منتقل شدند. در آن زمان وضعیت سه تن از این زندانیان نامناسب گزارش شده بود و به مراکزی درمانی خارج از زندان منتقل شدند.

پیش تر کمپین در این رابطه و به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود، بعد از اعتراضات اخیر زندانیان سیاسى – امنیتى و اعتصاب غذاى زندانیان در اعتراض به عدم تفکیک جرائم؛ مسؤولین زندان شیبان، زندانیان دیگر جرائم را از بند زندانیان سیاسى به بند ۸ منتقل کردند و زندانیان سیاسى را تنها در بند چهار و پنج زندان شیبان به همراه تعدادی از زندانیان با جرائم دیگر نگه‌داشتند که روز یکشنبه این افراد با زندانیان سیاسى درگیر شده بودند. هنگام درگیرى مسؤولین زندان از جمله سخاوت رئیس زندان، لاله زاری، زارع، ذولفقاری و سید حمید موسوی در صحنه حاضر شدند و به ضرب و جرح زندانیان می‌پردازند. پس از این موضوع، نیروهاى امنیتى و گارد به بند ۵ هجوم آورده و ۱۲ نفر از زندانیان را به محوطه زندان منتقل کرده، مورد ضرب و جرح قرار داده و سپس به انفرادی منتقل می‌کنند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید