دادگاه تجدیدنظر احکام زندان چهار تن از بازداشت شدگان «روز جهانی زبان مادری» را ابلاغ کرد

شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران احکام زندان اکبر آزاد، علیرضا فرشی، بهنام شیخی و حمید منافی نادارلی از بازداشت‌شدگان «روز جهانی زبان مادری» را ابلاغ کرد.

دادگاه تجدیدنظر این چهار نفر روز دوشنبه ۲ دی‌ماه ۱۳۹۸، با ریاست قاضی بابایی و با حضور وکیل مدافع آن‌ها محمدرضا فقیهی برگزار شده‌بود. بر اساس حکمی که روز دوشنبه ۳۰ دی به وکیل مدافع این ۴ فعال ترک (آذربایجانی) ابلاغ شده‌است، هر کدام از آن‌ها به ۲ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شده‌اند.

به گفته منبع مطلع به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی: «این حکم امروز دوشنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹٨ پس از احضار وکیل پرونده، محمد فقیهی به او ابلاغ شده‌ و محکومیت ۱۰ الی ۱۵ ساله صادره از دادگاه بدوی برای هر کدام به ۲ سال کاهش یافته‌است.»

در میان این افراد، علیرضا فرشی، شهروند اهل مرند و ساکن تهران در بازداشت به‌سر می‌برد. او روز چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸، در مکان کار خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

یک منبع آگاه پیش‌تر در خصوص دادگاه تجدیدنظر گفته‌بود:«فعالان ترک (آذربایجانی) و وکیل پرونده آقای فقیهی ضمن رد اتهامات وارده اساس تشکیل پرونده و سیر قضایی را غیرقانونی خوانده و عنوان هر حکمی که فارغ از کم و کیف آن در این دادگاه صادر شود طرز نگاه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به مسئله زبان مادری ملل غیر فارس قلمداد و در تاریخ ثبت خواهد شد».

این شهروندان بیش‌تر طی حکمی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان بابت اتهام «مشارکت در جمعیت بابت برهم زدن امنیت ملی» به احکام زندان و تبعید محکوم شده بودند.

در دادگاه بدوی؛ اکبر آزاد روزنامه‌نگار و پژوهشگر  به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام، آقای علیرضا فرشی به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان باغملک از توابع استان خوزستان، آقای بهنام شیخی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان مسجدسلیمان از توابع استان خوزستان و حمید منافی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان ازنا از توابع استان لرستان محکوم‌شده بودند.

در تاریخ دوم  اسفندماه ۱۳۹۲، مصادف با روز جهانی زبان مادری، اکبر آزاد، علیرضا فرشی و حمید منافی منصور فتحی، عزیز فرشی، اسرافیل سلطانیان در نسیم شهر تهران، توسط مأموران امنیتی بازداشت و طی پس از آن نیز بهنام شیخی، حمید منافی نادارلی، رستم کاظم پور و محمود اجاقلو بازداشت شدند و پس از پایان مراحل بازجویی و بازپرسی همه بازداشت شدگان به قید وثیقه و به‌صورت موقت  آزادشده بودند.

علیرضا فرشی پیش‌ازاین نیز به دلیل سردادن شعار در یک مراسم پیاده‌روی خانوادگی در خرداد سال ۸۸، در پارک ائل‌گولی تبریز، بازداشت و ضمن اخراج از هیئت‌علمی دانشگاه آزاد جلفا در دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم‌شده بود.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.