هفت فعال صنفی معلمان مجموعا به تحمل ۴۱ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم شدند

هفت عضو  انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی به نام‌های محمدرضا رمضان‌زاده، رییس هیات مدیره، سعید حق‌پرست ،علی فروتن، حمیدرضا رجایی و حسین رمضان‌پور، اعضای هیات مدیره و مصطفی رباطی و حسن‌جوهری از اعضای انجمن صنفی  طی حکمی از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بجنورد و همچنین دادگاه انقلاب شهرستان بجنورد به ۴۱ سال زندان، ۲۲۲ ضربه شلاق و سه میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند. اتهامات این فعالان صنفی «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است.

کانون صنفی معلمان ایران  ضمن تایید این خبر در صفحه تلگرامی خود نوشته است، مهر و آبان ۱۳۹۷ در پی اعتراضات صنفی فرهنگیان، این هفت نفر از معلمان خراسان شمالی، بازداشت شده بودند که پس از روزها بازداشت این افراد با تامین وثیقه و به وصورت موقت آزاد شدند.

رای صادره از سوی دادگاه انقلاب و شعبه ۱۰۲ کیفری ۲ شهرستان بجنورد در خصوص این هفت عضو «انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی» به شرح زیر است:

۱- محمدرضا رمضان‌زاده، ۱۵ ‌سال‌زندان، ۷۴ ضربه شلاق، حدود سه میلیون جریمه نقدی و محرومیت از فعالیت‌های حزبی ( در دادگاه انقلاب ۱۳ سال زندان  و از سوی شعبه ۱۰۲ کیفری شهرستان بجنورد به دو سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربی شلاق و ۳ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است )
۲- حسین رمضان‌پور، هشت‌سال‌زندان، دو حکم ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از فعالیت‌های حزبی شل (در دادگاه انقلاب  به۸ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از فعالیت های حزبی و  از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری بجنورد به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است)
۳- حمیدرضا رجایی، چهار سال زندان و محرومیت از فعالیت‌های حزبی
۴- علی فروتن، سه سال و هشت ماه زندان
۵- مصطفی رباطی، سه سال و هشت ماه زندان
۶- سعید حق‌پرست سه سال و هشت ماه زندان
۷- حسن‌جوهری، سه سال و هشت ماه زندان

پس از گذشت حدود ۷ ماه از بازداشت و آزادی با قید وثیقه هفت معلم استان خراسان شمالی در آبان ماه ١٣٩٧ ، نخستین جلسه ی بخشی از اتهامات این افراد در شعبه ۱۰۲ کیفری دادگاه عمومی شهرستان بجنورد با ریاست قاضی جوان در شهرستان بجنورد برگزار شده بود.

احکام بدوی صادره در خصوص این افراد در دادگاه عمومی در مرحله تجدیدنظرخواهی نیز عینا تایید شده‌اند و احکام دادگاه انقلاب، قابل تجدیدنظرخواهی هستند.

همچنین بر اساس گزارش منتشر در در کانال تلگرامی کانون صنفی معلمان، علاوه بر پرونده های دستگاه قضایی، پرونده‌هایی نیز در هیات‌رسیدگی به تخلفات‌ اداری‌ کارکنان‌ دولت اداره آموزش و پرورش استان خراسان شمالی برای این معلمان مطرح شده است که درنهایت برای محمدرضا رمضانزاده حکم بدوی بازنشستگی پیش از موعد با کسر یک گروه و برای حسین‌ رمضانپور حکم قطعی تایید شده هیات تجدیدنظر، تبعید یکساله محل خدمت از بجنورد به آشخانه، درون استان صادر شده است. سعیدحق پرست نیز به صورت کتبی توبیخ و این موضوع در پرونده وی نیز درج شده است.

وب سایت ایران وایر در خصوص بازداشت این افراد به نقل از یک منبع آگاه نوشته است، «در تحصن مهرماه ۱۳۹۷، ابتدا محمدرضا رمضان‌زاده از این انجمن برای ۹ روز بازداشت و سپس با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد ‌شد. چون در بازجویی‌ها به اثبات اتهامی نرسیدند، او را تهدید کردند که تحت رصد نیروهای امنیتی است و فعالیت‌هایش در فضای مجازی و حقیقی را پی‌گیری می‌کنند. اما آقای رمضان زاده به فعالیت صنفی خود ادامه داد تا این که یک ماه بعد، در تحصن آبان‌ ۱۳۹۷ شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در سراسر کشور، نیروهای امنیتی شهر بجنورد در خراسان شمالی هفت نفر از معلمان شرکت کننده، از جمله آقای رمضان‌زاده و حسین رمضان‌پور، حمیدرضا رجایی، علی فروتن، مصطفی رباطی، سعید حق‌پرست و حسن‌جوهری را بازداشت کردند. تعدادی از این افراد بعد از ۲۱ روز بازداشت و بازجویی، با وثیقه‌های ۱۰۰میلیون تومانی و آقای رمضان‌زاده بعد از ۳۶ روز، با وثیقه ۱۳۰ میلیون تومانی آزاد شدند.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید