عدم موافقت با مرخصی رحیم غلامی، شاعر و نویسنده زندانی

rahim gholami-kampain.info

علی‌رغم گذشت یک هفته از صدور بخشنامه رئیس قوه قضاییه مبنی بر آزادی زندانیان، همچنان با مرخصی رحیم غلامی، شاعر و نویسنده اهل اردبیل مخالفت می شود

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، علی‌رغم گذشت یک هفته از صدور بخشنامه رئیس قوه قضاییه مبنی بر آزادی زندانیان، همچنان با مرخصی رحیم غلامی، فعال ترک (آذربایجانی) و نویسنده اهل اردبیل که در شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر، با ریاست قاضی «خدادادی» به اتهام “توهین به رهبری” به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شده بود، مخالفت می شود.

بنا به این گزارش و گفته منابع آگاه، «حدود یک هفته پیش رئیس قوه قضاییه با صدور بخشنامه ای دستور داد به زندانیانی که شرایط موجود در بخشنامه از جمله زندانیان امنیتی که حکم شان کمتر از پنج سال است مرخصی داده شود، آقای غلامی نیز که حدود هشت ماه از دوران محکومیت یک ساله خویش را سپری کرده ، با استناد به این بخشنامه تقاضای مرخصی نموده که با مخالفت مسئولین امنیتی و زندان مواجه شده است.»

آقای رحیمی دچار مشکلات تنفسی و بیماری آسم و عفونت کلیه است. تشدید بیماری این فعال ترک (آذربایجانی) در روزهای اخیر، باعث نگرانی از وضعیت وی شده است. پیشتر در روز ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸، آقای غلامی بعلت بیهوشی به بهداری زندان منتقل و جهت دریافت اکسیژن چندین ساعت بستری بوده است.

دادگاه آقای غلامی روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، در شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب اردبیل با اتهامات “عضویت در تشکیلات گاماج”، “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مطالب غیر واقع در جلسات و فضای مجازی” برگزار شده بود و حکم دادگاه روز یک‌شنبه ۲۶ خردادماه به وی ابلاغ شده‌است.

یک منبع مطلع به کمپین در خصوص حکم صادر شده برای آقای رحیمی به کمپین گفت: «به علت اینکه دلایلی برای تبلیغ علیه نظام در پرونده موجود نبوده از اتهام تبلیغ تبرئه شد و دوم اینکه دلایلی مبنی بر عضویت در گاماج هم در پرونده موجود نبود و اصلا دلیلی بر وجود چنین تشکیلاتی در ایران نیز وجود ندارد از این اتهام نیز تبرئه شد».

رحیم غلامی، ۱۳ اسفند‌ماه سال ۹۷ در منزل شخصی‌اش بازداشت و روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت از زندان مرکزی اردبیل آزاد شد.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که مأموران امنیتی، پس از بازداشت آقای غلامی به منزل وی مراجعه کرده و برخی از لوازم شخصی ایشان را از قبیل کتاب و کامپیوتر ضبط کرده‌بودند.

این شاعر و نویسنده پیش‌تر نیز در دی‌ماه ۹۷ طی ابلاغیه کتبی به شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل احضار شده‌بود.

روز سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸، رحیم غلامی، شاعر، نویسنده و فعال ترک (آذربایجانی) که حکم یک‌سال حبس تعزیری او در شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل، از بابت اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران» تایید شده‌بود، به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد.

آقای غلامی، قبل‌تر نیز در جریان برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری در سال ۱۳۹۲، همراه با شمار دیگری از فعالان بازداشت‌شده بود.

در این پرونده، آقای غلامی در مهرماه ۹۶ به علت نبود دلایل کافی در دادگاه انقلاب شهرستان اهر از اتهامات خود تبرئه شد.

از این فعال مدنی تاکنون چندین کتاب در عرصه فرهنگ شهروندان ترک آذری چاپ و منتشر شده‌است.

کتاب‌های “فولکلوروموزدان بیر یارپاق” ، “آتالار سوزو” و “فولکلور ناغیل لاری”  که توسط انتشارات “یایلیق” به چاپ رسیده از آثار این نویسنده ساکن اردبیل است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید