انتقال سه فعال مدنی تُرک (آذربایجانی) به زندان اوین جهت اجرای حکم حبس

«علیرضا فرشی»، «بهنام شیخی» و «حمید منافی»،سه فعال مدنی تُرک (آذربایجانی) جهت اجرای حکم حبس، به اندرزگاه ۸ زندان اوین منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹، «علیرضا فرشی»، «بهنام شیخی» و «حمید منافی»،سه فعال مدنی تُرک (آذربایجانی) که روز سه شنبه ۳۱ تیرماه۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی در شهر تهران جهت اجرای حکم ۲ سال زندان و ۲ سال تبعید، بازداشت و به اندرزگاه ۸ زندان اوین منتقل شدند.

روز سه شنبه ۳۱ تیرماه۱۳۹۹، «بهنام شیخی» در میدان انقلاب تهران، «حمید منافی» در محل کار خویش و «علیرضا فرشی» هنگام بازگشت به منزل در شهر تهران، توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم بازداشت شدند. گفته شده است دستگیری «بهنام شیخی» و «علیرضا فرشی» با ضرب و شتم شدید همراه بوده است.

روز دوشنبه ۲ دی ماه ۱۳۹۸،  دادگاه رسیدگی به اتهامات «بهنام شیخی»، «اکبر آزاد»، «علیرضا فرشی» و «حمید منافی» در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی بابایی و با حضور وکیل مدافع این شهروندان «محمدرضا فقیهی» برگزار شد.

این افراد پیش‌تر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان، بابت اتهام «مشارکت در جمعیت بابت برهم زدن امنیت ملی» مجموعاً به ۴۵ سال زندان و تبعید به شهرستان‌های دره شهر، باغملک، مسجدسلیمان و ازنا محکوم‌شده بودند.

در این پرونده «اکبر آزاد» روزنامه‌نگار و پژوهشگر  به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیر و ۲ سال تبعید به شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام،  «علیرضا فرشی»  به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیر و ۲ سال تبعید به شهرستان باغملک از توابع استان خوزستان، «بهنام شیخی» به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیر و ۲ سال تبعید به شهرستان مسجدسلیمان از توابع استان خوزستان و «حمید منافی» به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیر و ۲ سال تبعید به شهرستان ازنا از توابع استان لرستان محکوم‌شده بودند.

یک منبع آگاه در این رابطه به کمپین گفت:« در جلسه دادگاه، فعالان ترک (آذربایجانی) و وکیل پرونده آقای فقیهی ضمن رد اتهامات وارده اساس تشکیل پرونده و سیر قضایی را غیرقانونی خوانده و عنوان  هر حکمی که فارغ از کم و کیف آن در این دادگاه صادر شود طرز نگاه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به مسئله زبان مادری ملل غیر فارس قلمداد و در تاریخ ثبت خواهد شد».

در تاریخ دوم  اسفندماه ۱۳۹۲، مصادف با روز جهانی زبان مادری، اکبر آزاد، علیرضا فرشی و حمید منافی منصور فتحی، عزیز فرشی، اسرافیل سلطانیان در نسیم شهر تهران، توسط مأموران امنیتی بازداشت و طی پس از آن نیز بهنام شیخی، حمید منافی نادارلی، رستم کاظم پور و محمود اجاقلو بازداشت شدند و پس از پایان مراحل بازجویی و بازپرسی همه بازداشت شدگان به قید وثیقه و به‌صورت موقت  آزادشده بودند.

«علیرضا فرشی» پیش ‌از این نیز به دلیل سردادن شعار در یک مراسم پیاده‌روی خانوادگی در خرداد سال ۸۸، در پارک ائل‌گولی تبریز، بازداشت و ضمن اخراج از هیئت‌علمی دانشگاه آزاد جلفا در دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم‌شده بود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید