درخواست اعاده دادرسی اسماعیل عبدی در دیوان عالی کشور رد شد

درخواست اعاده دادرسی پرونده اسماعیل عبدی، معلم زندانی محبوس در اندرزگاه ۸ زندان اوین از سوی شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور رد شد.

شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور، درخواست اعاده دادرسی پرونده اسماعیل عبدی، معلم زندانی و عضو هیئت‌ مدیره‌ کانون صنفی معلمان ایران را بدون توجه به دفاعیات ارائه شده توسط حسین تاج، وکیل مدافع این زندانی سیاسی رد کرد. با رد درخواست اعاده دادرسی، حکم ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص این معلم زندانی اجرایی خواهد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از انصاف نیوز، حسین تاج وکیل اسماعیل عبدی در این رابطه گفته است:« در سال ۱۳۸۹ آقای عبدی به ۱۰ سال زندان محکوم شد؛ حکم او به مدت ۵ سال تعلیق شد اما در سال ۱۳۹۴ مجددا بازداشت می‌شود و در سال ۱۳۹۵محکوم شد. سپس حکم ۵ ساله‌ او اجرا شد و براساس بخشنامه‌ ۲۷/۱/۹۸ ایشان مشمول عفو شد.»

این وکیل دادگستری در ادامه با اشاره به عدم توجه دیوان عالی کشور به دفاعیات و ایرادات پرونده افزود: « در حال پیگیری آزادی ایشان بودیم که پرونده‌ی دوم « حکم تعلیقی ۱۰ ساله در سال ۱۳۸۹ »،  برای اجرا به ایشان ابلاغ شد، به این مسئله اعتراض کردیم و پرونده به شعبه‌ ۱۴ دیوان عالی کشور رفت اما متاسفانه درخواست اعاده دادرسی ما رد شد. در حال حاضر درخواست اعمال ماده ۴۷۷ مبنی بر حق اعاده دادرسی کردیم و البته مجدّداً درخواست اعاده دارسی را می‌دهم چون دیوان به دفاعیات و ایرادات توجهی نکرد. لذا آقای عبدی تا سال ۱۴۰۹ باید در زندان باشند.»

پرونده اسماعیل عبدی، معلم زندانی و عضو هیئت‌ مدیره‌ کانون صنفی معلمان ایران پس از پیگیری‌های خانواده و وکیل وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه ۱۴ دیوان عالی ارسال شده بود.

اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان ایران، محبوس در زندان اوین، روز دوشنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، هنگام مراجعه برای تمدید مرخصی، با مخالفت دایره نظارت بر زندان اوین مواجه شده و برای تحمل ادامه حبس روانه زندان شد. این معلم زندانی در آستانه پایان ششمین سال دوران محکومیتش در حالی که برای تمدید مرخصی منتهی به آزادی به دایره نظارت بر زندان اوین مراجعه کرده بود با حکم ۱۰ سال حبس تعلیقی مواجه شده و به زندان بازگردانده شد.

بر اساس گفته های منیر عبدی، همسر این معلم زندانی که در خصوص آخرین وضعیت پرونده همسرش با زمانه صحبت کرده است، پرونده وی پس از پیگیری‌های مستمر خانواده و وکیل او در ماه‌های گذشته، به دیوان عالی کشور ارجاع و تعیین شعبه شده است.

روز سه شنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۸، اسماعیل عبدی، معلم زندانی و عضو هیئت‌ مدیره‌ کانون صنفی معلمان ایران، محبوس در زندان اوین، به مرخصی اعزام شده بود.

«اسماعیل عبدی» معلم زندانی، روز دوشنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، هنگام مراجعه برای تمدید مرخصی، با مخالفت دایره نظارت بر زندان اوین مواجه شده و برای تحمل ادامه حبس روانه زندان شد.

این مخالفت با تمدید مرخصی منتهی به آزادی در حالی بود که اواسط پاییز سال ۱۳۹۸، حسین تاج، وکیل فعالان صنفی معلمان با ارائه درخواست آزادی مشروط اسماعیل عبدی اعلام کرده بود: «درخواست آزادی مشروط اسماعیل عبدی، با نظر موافق برای اظهارنظر به دفتر معاون محترم قوه قضائیه، جناب آقای اژه‌ای ارسال شده است.»

وی در خصوص حق استفاده از آزادی مشروط برای این معلم زندانی گفته بود: «اسماعیل عبدی که تاکنون چهار سال از مجموع پنج سال ایام حبس خود را گذرانده و ۲۸ ماه است که حائز شرایط اولیه استفاده از آزادی مشروط است، چهار بار پیش با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت شده است، این بار اما بنظر می‌رسد که نظر موافق مسؤلین ذیربط در نامه‌ای که جهت اظهارنظر معاون قوه قضائیه ارسال شده، انعکاس یافته است؛ لذا امیدوارم که این بار با درخواست آزادی این معلم که بیشتر میزان حبس خود را گذرانده است، موافقت شود.»

اوایل سالجاری چندین تشکل صنفی معلمان در داخل و خارج ایران، تمدید نشدن مرخصی و بازگشت دوباره اسماعیل عبدی به زندان را شدیداً محکوم کرده و خواستار آزادی وی شده بودند.

پیشتر،  پانزده تشکل صنفی فرهنگیان در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه، خواستار آزادی و یا اعطای مرخصی به محمد حبیبی، معلم زندانی و سایر زندانیان سیاسی وعقیدتی شده بودند.

همچنین در اردیبهشت سالجاری، «اتحادیه معلمان انگلیس» با انتشار بیانیه ای، بازداشت مجدد و پرونده سازی جدید علیه «اسماعیل عبدی» فعال کانون صنفی معلمان ایران (تهران) را نقض آشکار حقوق بشر توسط حکومت جمهوری اسلامی دانست و آن را محکوم کرد.

در قسمتی از این بیانیه آمده بود که:«ما مطلع شدیم که اسماعیل عبدی، فعال کانون صنفی معلمان ایران (تهران) به زندان بدنام اوین بازگردانده شده است. در یک بی عدالتی وحشتناک نه تنها اسماعیل عبدی به زندان بازگردانده شد تا هفت ماه باقیمانده از مدت شش سال حبس را تمام کند، بلکه اکنون رژیم ۱۰ سال زندان دیگر را نیزپرونده او افزوده است.»

این معلم زندانی که پیشتر در بند ۴ سالن ۴ زندان اوین محبوس بود، روز چهارشنبه ۱۵ خردادماه ۱۳۹۸ به همراه محمود بهشتی لنگرودی به اندرزگاه ۷ سالن ۲ زندان اوین منتقل شده بود.

روز دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸، اسماعیل عبدی، معلم و عضو هیئت‌ مدیره‌ کانون صنفی معلمان ایران که ۴ سال از محکومیت ۶ ساله خود را پشت سر گذاشته‌ و از روز شنبه ۱۸ خردادماه ۱۳۹۸، به مرخصی اعزام شده‌بود، به زندان اوین بازگشت.

این عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، پیش‌تر در اعتراض به نقض گسترده حقوق شهروندی معلمان و کارگران از ۴ اردیبهشت ماه تا چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به اعتصاب غذا کرده بود.

اسماعیل عبدی از روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت در اعتراض به نقض گسترده حقوق شهروندی معلمان و کارگران در ایران دست به اعتصاب غذا زده بود. از جمله خواسته‌های او محاکمه علنی و برخوردار شدن از حقوق قانونی به عنوان یک زندانی است. او قرار اعتصاب غذای خود را که بنا بود از روز ۲۸ فروردین آغاز شود با وعده دادستانی مبنی بر پاسخگویی به خواسته‌هایش به تاخیر انداخته بود، اما به دلیل خلف وعده‌ دادستانی تهران، اعتصاب غذایش را آغاز کرد.

این معلم زندانی که از نوسان فشار خون، بیماری تنفسی، تپش قلب و ناراحتی کلیوی رنج می‌برد، بارها در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زده‌بود.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه ای خواهان آزادی اسماعیل عبدی، عضو در بند هیأت مدیره کانون صنفی معلمان تهران شده بود.

در این بیانیه که در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه ۹۷ منتشر شده است به اعتصاب غذای این فعال صنفی اشاره شده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته شده است تا هر چه سریع‌تر و بی هیچ قید و شرطی این زندانی عقیدتی را آزاد کنند.

او در فروردین‌ماه ۹۷ برنده جایزه بین‌المللی همبستگی اتحادیه ملی مدیران مدارس و زنان آموزگار بریتانیا در سال ۲۰۱۸ شد.

«اتحادیه مدیران مدرسه و معلمان زن» (NASUWT) بریتانیا در توضیح اهدای این جایزه به عبدی،‌ عضو زندانی هیأت مدیره کانون صنفی معلمان تهران نوشته:‌ «این جایزه به آقای عبدی به‌خاطر تعهد او به مبارزه برای حقوق معلمان و برابری آموزشی در ایران اهدا می‌شود.»

«اسماعیل عبدی» معلم محبوس در زندان اوین نخستین بار در روز شنبه ۶ تیرماه ۱۳۹۴، و پس از وقایع اعتراضی فرهنگیان ایران نسبت به نابسامانی های آموزش و پرورش، به عنوان نماینده شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان سراسر کشور برای شرکت در اجلاس جهانی معلمان قصد رفتن به کانادا را داشت که به شکل غیر قانونی بازداشت شد و در دادگاه بدوی در بهمن ماه همان سال با ریاست قاضی صلواتی به ۶ سال زندان محکوم و حکم صادره از سوی شعبه ۳۶  دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد.

«اسماعیل عبدی» از سال ۱۳۸۸ بارها به دلیل فعالیت صنفی در قالب کانون صنفی معلمان بازداشت و محاکمه شده و نوزدهم آبان ۱۳۹۵ بدون احضاریه بازداشت و برای تحمل حبس شش ساله به زندان اوین منتقل شد.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید