آرش گنجی، عضو کانون نویسندگان ایران به ۱۱ سال حبس محکوم شد

آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان، از سوی شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاد به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آرش گنجی، فعال ادبی و مترجم طی جلسه دادگاه رسیدگی که در روز دوشنبه ۸ دی ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد برگزار شده بود، به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم و این حکم امروز چهارشنبه ۱۰ دی ماه ۱۳۹۹، به ناصر زرافشان وکیل وی ابلاغ شده است.

این فعال ادبی، بر اساس حکم صادره از بابت اتهام های «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال حبس، «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال، «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» به ۵ سال و در مجموع  به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

مصداق اتهام های انتسابی علیه این نویسنده ترجمه کتابی درباره‌ تحولات کردستان سوریه تحت عنوان «کلید کوچک دروازه‌ای بزرگ» بوده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام های آرش گنجی، فعال ادبی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، روز دوشنبه ۸ دی ماه ۱۳۹۹، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد برگزار شد.

در این جلسه دادگاهی آرش گنجی به همراه وکیل مدافعش ناصر زرافشان دفاعیاتی را در خصوص اتهام های انتسابی به دادگاه ارائه دادند.

پیشتر نیز جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام های آرش گنجی، در روز یکشنبه ۹ آذرماه ۱۳۹۹، در شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاد برگزار شده بود اما این فعال ادبی به دلیل دارا بودن علائم شبه کرونا در دادگاه حاضر نشد.

آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان روز یکشنبه اول تیرماه ۱۳۹۹، با تامین وثیقه به صورت موقت از زندان اوین آزاد شده بود.

پیشتر در روز یکشنبه ۲۵ خردادماه ۱۳۹۹، قاضی مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با افزایش میزان وثیقه از ۴۵۰ میلیون تومان به ۳ میلیارد تومان، آقای گنجی را بازداشت و روانه زندان اوین کرده بود.

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده آرش گنجی بابت اتهامات «عضویت و همکاری با گروهک ضد نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» روز یکشنبه ۲۵ خردادماه ۱۳۹۹، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار و با افزایش میزان وثیقه از سوی قاضی مقیسه، این شهروند به زندان اوین منتقل شد.

آقای گنجی، صبح روز یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸، توسط چند مأمور امنیتی در منزل مسکونی خود و  پس از بازرسی  و ضبط برخی لوازم  شخصی و مدارک، بازداشت شده بود. این شهروند پس از بازداشت  به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل‌شده و پس از گذشت ۲۹ روز، با تأمین وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.

در خصوص بازداشت آقای گنجی، اشتفان انگل نویسنده آلمانی در نامه‌ اعتراضی به بازداشت این شهروند او را “انسانی آزاد اندیش، با صداقت و مترجمی فرهیخته” دانسته. وی همچنین به صدور حکم ‌های سنگین برای رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن اشاره کرده و در پایان از آنتونیو گوترش خواهان «جواب» شده است .
اشتفان انگل نامه‌اش را به پن جهانی، رسانه‌ها و سفارت ایران در آلمان رونوشت کرده است.

کانون نویسندگان ایران نیز در  زمان بازداشت این عضو خود بیانیه‌ای منتشر کرده بود و ضمن محکومیت بازداشت آرش گنجی، خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط او و همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی شده‌ بود.

افزایش وثیقه از سوی قاضی مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در خصوص اعضای کانون نویسندگان مسبوق به سابقه است.

روز سه‌شنبه ۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و بکتاش آبتین یکی از بازرسان کانون در احضاریه‌های جداگانه‌ای که طی روزهای اخیر به دست‌شان رسیده‌بود، در شعبه‌ی ٢٨ “دادگاه انقلاب اسلامی” حاضر شدند. قاضی “مقیسه” وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی این سه را به یک میلیارد تومان برای هر کدام افزایش داد و این سه عضو کانون به دلیل عدم امکان تامین وثیقه، بازداشت و روانه زندان اوین شدند.

بکتاش آبتین و رضا خندان (مهابادی) دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران از سوی دادگاه انقلاب هر یک به ۶ سال حبس و کیوان باژن عضو پیشین هیات دبیران کانون نویسندگان ایران نیز به سه سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید