کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزپرداز از زندان اوین آزاد شد

کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزنویس محبوس در زندان اوین، امروز چهارشنبه ۶ اسفندماه ۱۳۹۹، به صورت زودهنگام از زندان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزنویس که پیشتر مشمول عفو شده بود، پس از تحمل یک سوم حبس به مدت ۲ سال و ۶ ماه به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شده است.

پیشتر در آبان ماه ۱۳۹۸، محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری از مورد عفو قرار گرفتن ۵ سال از محکومیت ۱۱ سال حبس کیومرث مرزبان خبر داده بود.

این عفو به درخواست ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و با تایید علی خامنه‌ای در آستانه ۱۷ ربیع‌الاول و همزمان با میلاد پیامبر مسلمانان اعمال شده بود.

وکیل مدافع کیومرث مرزبان روز سه‌شنبه ۵ آذرماه ۱۳۹۸، در صفحه توییتر شخصی نوشته بود:«کیومرث مرزبان که بخاطر نوشتن طنز ،درشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محکومیت سنگینی گرفته بود،پنج سال از محکومیتش مشمول عفو شد و لی شش سال آن باقیمانده. امید وارم شهریورسال آینده که یک سوم راپشت سرمی گذارد با آزادی مشروطش موافقت وآزاد شود. اولین بار است که محکومین امنیتی مشمول عفو می شوند.»

مأموران اطلاعات سپاه، کیومرث مرزبان طنزنویس ۲۷ ساله را یک سال پس از بازگشتش به ایران در تاریخ ۴ شهریورماه ۱۳۹۷، بازداشت کردند.

آقای مرزبان توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، از بابت چند اتهام درمجموع به ۲۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، کیومرث مرزبان را از بابت اتهام «ارتباط با دول متخاصم» به ۱۱ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام «توهین به مقدسات» به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال و شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام «توهین به رهبری و بنیانگذار» به ۳ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «توهین به مسئولین» به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم کرده‌بود.

با توجه به تأیید حکم در دادگاه تجدیدنظر ۱۱ سال آن با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، قابل‌ اجرا بود.

یک منبع مطلع پیش‌تر گفته‌بود«یکی از اصلی ترین اتهامات وارده بر کیومرث که برایش محکوم به ۱۱ سال حبس شده است همکاری او با خانه آزادی که خودش یک سازمان مدافع حقوق بشر است بوده است. چرا که که او  برای مدتی دل نوشتههایش را در وب‌سایتی که مطالب طنز منتشر می‌کرد که منابع مالی آن به گفته مقامات از طریق خانه‌آزادی بوده است

آقاسی در مصاحبه ای عنوان کرده بود که کیومرث هرگز نمیدانسته که وبسایتی که برای آن مینوشته توسط کشور آمریکا حمایت مالی می شود.

کیومرث مرزبان در حالی متهم به ارتباط با دول متخاصم آمریکا شده است که طبق سند رسمی وزارت امور خارجه که در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۲ منتشر شد ایران هیچ کشوری جز اسرائیل، را مصداق «کشور متخاصم» و در واقع دشمن با جمهوری اسلامی نمی‎داند. محمدحسین آقاسی درباره این نکته گفت: «متاسفانه دادگاه‌های انقلاب این سند را نمی‌پذیرند و می‌گویند که کشور آمریکا متخاصم و دشمن است.» پیش از این سیامک نمازی، علیرضا امیدوار، کامران قادری، امید کوکبی و احمدرضا جلالی متهم  به«همکاری با دول متخاصم» شده بودند.

کیومرث مرزبان فعالیت خود را با ساختن فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. او در سال ۸۸ به کشور مالزی سفر کرد و در آنجا پادکست اینترنتی با محتوای طنز به نام «رادیو سنگ‌تاب» را راه‌اندازی کرد. او همچنین کتاب طنزی با عنوان «خام بدم پخته شدم بلکه پسندیده شدم» را نوشت. مرزبان پس از بازگشت به ایران در سال ۹۶ نیز کلاس‌های نویسندگی و فیلم‌نامه‌نویسی را برای جوانان تشکیل داد.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید