نوشین جعفری با پایان دوران مرخصی به زندان بازگشت

نوشین جعفری خبرنگار و عکاس، با پایان ایام مرخصی جهت تحمل ادامه محکومیت حبس به زندان قرچک ورامین بازگشت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نوشین جعفری خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر، که دوران محکومیت ۴ سال حبس تعزیری را در زندان قرچک ورامین سپری می کند، روز شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰، با پایان دوران مرخصی جهت تحمل ادامه محکومیت حبس به این زندان بازگشته است.

خانم جعفری پیشتر در روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹، از زندان قرچک ورامین به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود.

این خبرنگار روز سه شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، بدون احضار قبلی جهت تحمل دوران محکومیت حبس بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

دادگاه انقلاب تهران پیشتر این شهروند را از بابت اتهام «توهین به مقدسات» به ۴ سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۴ سال حبس تعزیری در خصوص این شهروند قابل اجرا است.

نوشین جعفری، عکاس تئاتر و سینما، روز شنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

مقامات قضایی ایران خانم جعفری را متهم کرده‌بودند که به «مقدسات دینی» توهین کرده‌است.

خبر بازداشت خانم جعفری با ۴ روز تاخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و برخی کاربران وابسته به حکومت در توییتر، دلیل بازداشت او را مدیریت یک حساب توییتری می‌دانستند که با نام مستعار در آن فعال بود، اما نزدیکان خانم جعفری این موضوع را رد کرده‌ بودند.

نوشین جعفری، عکاس مطبوعات، تئاتر و سینما پیش‌تر نیز در ۱۴ بهمن ماه ۸۸ آن زمان که خبرنگار فرهنگی روزنامه اعتماد، بود، بازداشت و به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده‌بود.

او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد و اولین تجربه‌اش را در تئاتر با نمایش «نوشتن در تاریکی» اثر محمد یعقوبی پشت سر گذاشت. «لانتوری» نخستین تجربه‌ی سینمایی خانم جعفری بود که برای عکس‌های این فیلم، برنده جایزه بهترین مجموعه عکس از دومین جشن عکاسان سینمای ایران شد.

خبر بازداشت خانم جعفری روز ۱۶ مردادماه با ۴ روز تاخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

برخی کاربران وابسته به حکومت در توییتر که به «کاربران ارزشی» معروفند، دلیل بازداشت او را مدیریت یک حساب توییتری با نام مستعار اعلام کرده‌بودند، اما نزدیکان خانم جعفری این موضوع را بارها تکذیب کردند.

روز دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸، نوشین جعفری که روز شنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸ بازداشت شده‌بود با سپردن قرار وثیقه به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.

شیوا نظرآهاری، فعال مدنی که خارج از کشور به‌سر می‌برد در یک رشته توییت به این موضوع پرداخته‌‌ بود.

او همچنین ویدئویی منتشر کرد که در آن با اکانت اینستاگرامی نوشین جعفری از بازداشتگاه به او پیامی داده شد و در آن خانم جعفری [با گریه] از او خواست که نام کاربری و رمز ورود اکانت توییتری «یار دبستانی» را برای او پیدا کند.

شیوا نظرآهاری در پاسخ با «هتاک» خواندن آن کاربر توییتر گفته‌‌بود: «من این اکانت را بعد از دستگیری تو شناختم و متوجه شدم که وجود دارد و خودشان [نهادهای امنیتی] هم می‌دانند که آن ارتباطی به تو ندارد.»

انتشار این فایل صوتی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

نوشین جعفری عکاس تئاتر و سینما تحت فشار نهادهای امنیتی برای اخذ اعترافات اجباری قرار دارد+ ویدئو

پیش‌تر نیز شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری، از سوی ماموران امنیتی در صبح روز یک‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸، بازداشت و پس از چند روز آزاد شده‌بود.

گزارش شده‌بود که شهرزاد جعفری از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده‌بود که در خصوص خواهرش اطلاع رسانی نکند.

از مهمترین کارهای این عکاس سینما و تلویزیون ایران می‌توان به فعالیت در سریال شهرزاد ۲، فیلم لانتوری و فیلم سد معبر اشاره کرد.

ایران کماکان در قعر جدول رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در جهان قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۷ گزارش‌گران بدون مرز در رده ١۶۵ قرار داشت.

همچنین ایران در رده‌بندی جهانی در سال ۲۰۱۸ در رتبه ۱۶۴ رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها قرار گرفته‌بود و بر اساس ویرایش ۲۰۱۹ این رده‌بندی، ایران در بین ۱۸۰ کشور با ۶ رتبه کمتر نسبت به سال قبل (۲۰۱۸) به رده ۱۷۰ تنزل کرده‌است.

بر اساس گزارش نسخه ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون‌مرز، جمهوری اسلامی ایران همچنان یکی از بزرگترین‌ زندان‌های پر از روزنامه‌نگار در جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید