دادگاه انقلاب تهران؛ یاشار سلطانی، روزنامه نگار و مدیر پیشین سایت «معماری نیوز» تبرئه شد   

یاشار سلطانی

شعبه ۶۹ دادگاه کیفری استان تهران با صدور دادنامه ای یاشار سلطانی، روزنامه نگار و مدیر سایت پیشین سایت معماری نیوز   را تبرئه کرد.  مصادیق اتهامات وارده به وی جمع آوری و انتشار اطلاعات طبقه بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور، نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی، افترا نسبت به شرکت عمران تکلار و تهدید نسبت به شرکت عمران تکلار عنوان شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، یاشار سلطانی، روزنامه نگار و مدیر پیشین سایت معماری نیوز، توسط شعبه ۶۹ دادگاه کیفری دو استان تهران، از اتهامات منتسبه تبرئه و قرار منع تعقیب او صادر شد. این روزنامه نگار و فعال رسانه ای پیشتر نیز در همبن پرونده به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

براساس این گزارش، یاشار سلطانی، با انتشار یادداشتی در صفحه خود اعلام کرد:”‏از پنج سال محکومیت سال ۱۳۹۵، تبرئه شدم. پس از پرونده‌سازی عباس ‎دولت آبادی، دادستان وقت تهران و رای غیرقانونی ابوالقاسم ‎صلواتی، احمد ‎زرگر و ‎حسن بابایی و با تلاش وکلای پرونده؛ رای ‎دادگاه انقلاب با نظر دیوانعالی کشور نقض شد. با برگزاری دادگاه مطبوعات و رای قاضی محمدی ‎کشکولی، از محکومیت ۵ سال زندان تبرئه شدم.”

لازم به ذکر است، یاشار سلطانی، در تاریخ روز سه شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸، که پیش از این توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهام تشویش اذهان عمومی، مرتبط با افشاگری این فعال رسانه ای از بابت املاک نجومی در شهرداری تهران، به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود.‌این پرونده در پی اعتراض او به شعبه دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع و عینا تائید شد و با اعلام واخواهی در شعبه دیوان عالی کشور این حکم لغو و پرونده به شعبه هم عرض ارجاع شده بود.

این فعال رسانه ای و روزنامه نگار، در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۹۸، به دادسرا احضار و سپس با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشته بود:”دلیل احضار امروزم در دادسرا شکایت قالیباف از من بود. هدفش ساکت کردنم در انتخابات است. پرونده تخلفاتش در اختیار شورای نگهبان است و حق مردم است که در جریان آنها قرار بگیرند. اگر کسی در دستگاههای نظارتی جرات پرسش از قالیباف را ندارد، من در دادگاه افکار عمومی از او خواهم پرسید.”

همچنین در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۹۷، یاشار سلطانی، در پرونده ای دیگر هم توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، محاکمه و به اتهام جمع آوری و انتشار اطلاعات طبقه بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور، نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی، افترا نسبت به شرکت عمران تکلار و تهدید نسبت به شرکت عمران تکلار، به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و ۲سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی، فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محکوم شده بود.

یاشار سلطانی، مدیرمسئول سایت معماری نیوز، در تاریخ ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۵ به دلیل افشای لیست واگذاری‌های شهرداری تهران، به دادگاه رسانه تهران احضار و بازداشت شده بود و پس از طی مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه جهت محاکمه در تاریخ ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۵ همان سال با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان بطور موقت آزاد شد.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان وقت تهران پیشتر گفته بود:”انگیزه یاشار سلطانی از افشای نامه سازمان بازرسی کل کشور درباره پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران سیاسی بوده و او برای پیروزی یک جریان خاص سیاسی در شورای شهر تهران دست به این اقدام زده است.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید