دادگاه انقلاب کامیاران؛ یک روحانی اهل سنت و سه فعال کرد دیگر به حبس محکوم شدند  

محمدمیرزا رحمانی، سیروان قربانی، آمانج قربانی و برهان کمانگر 

یک روحانی اهل سنت به نام محمدمیرزا رحمانی، و سه فعال کرد دیگر هر کدام به 91 روز حبس تعزیری توسط دادگاه انقلاب کامیاران محکوم شدند. مصادیق اتهامات وارده به این چهار شهروند تبلیغ به نفع گروه‌های مخالف نظام، سردادن شعارهای هنجارشکنانه و حرکات نامتعارف از قبيل کف زدن و همخوانی شعر، عنوان شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز ۲۷ فروردین ماه 1401، یک روحانی اهل سنت کُرد به نام محمدمیرزا رحمانی و سه  فعال کُرد به‌ نام‌های سیروان قربانی، آمانج قربانی و برهان کمانگر، به اتهام «تبلیغ به نفع گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران» از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان کامیاران با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی هر یک به تحمل ۹۱ روز حبس محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، دادگاه شرکت این افراد در مراسم ختم حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد اعدام شده در کامیاران و «سردادن شعارهای هنجارشکنانه و حرکات نامتعارف از قبيل کف زدن و همخوانی شعر» را مصداق تبلیغ به نفع گروه‌های مخالف نظام قلمداد و اقدام به صدور این حکم کرده است.

شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان کامیاران در حکم صادره خود که به صورت کتبی و رسمی به این افراد ابلاغ شده، اعلام کرده است که این حکم به مدت ۲ سال به حالت تعلیق مراقبتی در خواهد آمد. در متن این حکم همچنین نوشته شده است: «در طول مدت تعليق ۱. هريک از متهمين نسبت به مطالعه حداقل يک جلد کتاب (با اين وصف که کتاب‌های متهمين متفاوت از يکديگر باشد) در خصوص ريشه‌های انقلاب اسلامی، آرمان‌ها و دستاوردهای آن و همچنين چالش‌هايی که انقلاب اسلامی با آن مواجه است، اقدام و ضمن ارائه برگرفته‌های خود از مطالعه کتاب‌ها با ذکر منبع در قالب يک مقاله جداگانه، نهايتاً نظر خود را در قالب نتيجه درخصوص بزه ارتکابی اعلام نمايند. ۲. هر يک از متهمين ظرف مدت ۱۰ روز پس از قطعيت رای و به جهت ترويج فرهنگ احسان و نيکوکاری در جامعه که خود از برترين حسنات و از برجسته‌ترين عبادات می‌باشد، نسبت به تهيه و خريد اقلام خوراکی و يا پوشاک به مبلغ حداقل ده ميليون ریال برای مردم محروم و بی‌بضاعت شهرستان کامياران و توزيع آن از طريق هماهنگی با اداره بهزيستی اين شهرستان اقدام و رسيد آن را تحويل واحد اجرای احکام کيفری نمايند.»

حکم صادره با اعتراض متمهان قابل تجدیدنظر خواهی است.

حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۰ به صورت مخفیانه در زندان مرکزی سنندج اعدام شد. پس از انتشار خبر اعدام این زندانی سیاسی علی‌رغم تهدید خانواده او از سوی اداره اطلاعات و حضور گسترده نیروهای امنیتی مراسم ختم در منزل خانوادگی وی به مدت چند روز با حضور گستره مردم برگزار شد.

آمانج قربانی و محمدمیرزا رحمانی در تاریخ‌های ۳۰ آذر و ۱ دی ۱۴۰۰ پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر کامیاران بازداشت شدند. همچنین در تاریخ ۲ دی ماه سیروان قربانی و برهان کمانگر در خیابان‌های شهر کامیاران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این افراد پس از حدود ۳ هفته بازداشت با قرار وثیقه به صورت موقت از زندان‌های کامیاران و سنندج آزاد شدند

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید