استان تهران؛ سه فعال صنفی فرهنگیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

علی اکبر باغانی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی

در پی یورش ماموران امنیتی استان تهران، علی اکبر باغانی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی، فعالان صنفی فرهنگیان بازداشت شدند. بازداشت این فعال صنفی فرهنگیان همراه با ضبط بعضی از وسایل شخصی آنها صورت گرفته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در ساعات اولیه صبح امروز شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، علی اکبر باغانی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی، سه تن‌از معلمان و فعالان صنفی فرهنگیان ایران، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

یک منبع مطلع از فعلان صنفی فرهنگیان ایران گفت:”بازداشت محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی و علی اکبر باغانی بطور همزمان با بازداشت رسول بداقی از دیگر فعالان صنفی فرهنگیان صورت گرفته و ماموران امنیتی منازل شخصی این فرهنگیان را تفتیش کرده و ب خی وسائل شخصی از جمله، گوشی تلفن همراه، لب تاپ و سایر وسائل ارتباطی آنها و حتی خانواده آنها را توقیف کردند.”

لازم به ذکر است، بازداشت گسترده این فعالان صنفی معلمان در حالی صورت گرفته که شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان از برگزاری تجمع اعتراضی سراسری معلمان در تهران و سایر شهرهای کشور به مناسبت ۱۱ اردیبهشت ماه، مصادف با روز معلم و روز جهانی کارگر اطلاع رسانی کرده بود.

همچنین از میان این فعالان صنفی فرهنگیان، بازداشت شده، رسول بداقی و جعفر ابراهیمی، پیشتر به احکام حبس تعزیری طولانی مدت محکوم شده و پرونده آنها در مرحله تجدیدنظرخواهی است.

امروز شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، حقوق بشر در ایران، با انتشار گزارشی، تفتیش منزل و ضبط وسائل شخصی محمد حبیبی و همسر او صدیقه پاک ضمیر و بازداشت رسول بداقی، توسط ماموران امنیتی را اطلاع رسانی کرده بود.

محمد حبیبی، در تاریخ ۱۱دی ماه ۱۴۰۰، با دریافت ابلاغیه ای کتبی از سوی شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار، به پلیس امنیت غرب استان تهران، احضار شده بود.

محمد حبیبی، در تاریخ ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۷، از بابت فعالیتهای صنفی خود توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با اتهامات《اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور》، به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری،《فعالیت تبلیغی علیه نظام》به ۱۸ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام《اخلال در نظم عمومی》هم به تحمل ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در تاریخ ۳ دی ماه ۱۳۹۷، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد و در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۹، پس از سپری کردن ۳ سال از مجموع حبس تعزیری ۷ سال و ۶ ماه خود بطور مشروط از زندان‌ تهران بزرگ آزاد شد.

این فعال صنفی فرهنگیان، در تاریخ ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, با حکم هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش از شغل خود بعنوان فرهنگی اخراج و این حکم روز جاری به صدیقه پاک ضمیر، همسر محمد حبیبی ابلاغ و پس از آزادی محمد حبیبی و پیگیری های حقوقی این فعال صنفی فرهنگیان به کار خود بازگشت.

محمد حبیبی، برای نخستین بار در تاریخ ۱۲ اسفند۱۳۹۶، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود با ضرب و شتم بازداشت و به زندان اوین منتقل و در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ با تودیع وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد.

این فعال صنفی فرهنگیان, در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷, در جریان تجمع اعتراضی فرهنگیان در مقابل سازمان برنامه و بودجه به همراه تعدادی دیگر از فعالان صنفی و شرکت کنندگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و علیرغم آزادی همه بازداشت شدگان، در بازداشت ماند و به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

همچنین در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰، جعفر ابراهیمی، توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب کرج با اتهامات《 فعالیت تبلیغی علیه نظام 》،《 تشویش اذهان عمومی 》و《 تحریک مردم به برگزاری تجمع اعتراضی 》پس از تبرئه از اتهام 《 تشویش اذهان عمومی 》با ۲ اتهام دیگر در مجموع به تحمل ۴ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

جلسه تفهیم اتهام جعفر ابراهیمی، بازرس کانون صنفی معلمان ایران، در تاریخ ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۰، شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ کرج برگزار و مبلغ وثیقه او از ۱۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

این فعال صنفی فرهنگیان، پیشتر هم در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، پس از احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه با اتهام《 فعالیت تبلیغی علیه نظام 》به دلیل انتشار بیانیه‌ها و مواضع کانون صنفی معلمان و شورای هماهنگی به این فعال صنفی تفهیم شده و نهایتا با تودیع قرار کفالت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

جعفر ابراهیمی، در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸، در جریان برگزاری مراسم چهلم جان باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، در بهشت سکینه کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، پس از اتمام مراحل دادرسی با تودیع وثیقه بطور موقت آزاد شد.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۸، با صدور حکم غیبت غیر موجه در دوران بازداشت، حکم تدریس جعفر ابراهیمی توسط مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شهریار لغو شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید