دادگاه انقلاب تهران؛ ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حبیب کعبی اسیود برگزار شد

حبیب کعبی اسیود

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حبیب کعبی اسیود، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. حبیب کعبی اسیود، در تاریخ ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۹، در سفر کاری که با طرح ریزی وزارت اطلاعات برای بازداشت او صورت گرفت به اتهام فعالیتهای سیاسی اش در جنبش الاحوازیه در کشور ترکیه بازداشت و به ایران منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روزنامه جام جم، روز سه شنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱، در گزارشی نوشت: فرج الله چعب ملقب به حبیب کعبی اسیود، اهل خوزستان متأهل و شهروند دو تابعیتی ایرانی سوئدی، در ششمین جلسه دادرسی خود توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری محاکمه شد.

بر اساس این گزارش در این جلسه دادرسی، تنی چند از شکات پرونده او دفاعیات خود را به ایمان افشاری ارائه کردند و با توجه به اعلام ایمان افشاری تاریخ بعدی جلسه دادرسی اعلام خواهد شد.

براساس کیفرخواست صادره توسط شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوین که توسط امین وزیری، نماینده دادستان در جلسه اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم خوانده شد:”افساد فی‌الارض از طریق تشکیل، اداره و سرکردگی گروهکی به نام حرکه النضال العربی لتحریرالاحواز و طراحی و اجرای عملیات تروریستی و تخریب اموال عمومی که از طریق عملیات‌های گوناگونی از قبیل بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز در سال ۱۳۸۴، بمب‌گذاری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا همان سازمان برنامه‌وبودجه خوزستان در سال ۱۳۸۴، عملیات بمب‌گذاری اداره مسکن و شهرسازی اهواز در سال ۱۳۸۴ بمب‌گذاری در اداره محیط‌زیست اهواز در سال ۱۳۸۴، بمب‌گذاری در خطوط انتقال نفت خوزستان، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت اهواز، آبادان و ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان در سال ۱۳۸۴، برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز، اتهامات حبیب کعبی اسیود، عنوان شده است.”
لازم به ذکر است، در تاریخ ۸ اسفند ماه ۱۴۰۰، جلسه پنجم حبیب کعبی اسیود، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست ایمان افشاری برگزار شده بود.

همچنین، در تاریخ ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰، چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حبیب اسیود، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

سومین جلسه محاکمه حبیب کعبی اسیود، در تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، با خواندن بخش دیگری از کیفرخواست ادعایی صادره و تشریح آن توسط نماینده دادستان برگزار شده بود.

جلسه دوم این دادگاه، در تاریخ ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰، با خواندن بخش دوم کیفرخواست صادره توسط امین وزیری نماینده دادستان در حالی که حبیب اسیود، بعنوان متهم این پرونده از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خود محروم بوده برگزار شد.

حبیب کعبی اسیود، در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، در اولین جلسه دادرسی خود محاکمه و بخشی از پرونده او با صحبت افرادی که بعنوان شهود و در حالی که متهم پرونده از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خود محروم بود برگزار شده بود.

در آبان ماه ۱۴۰۰، جلسه تفهیم اتهام حبیب کعبی اسیود در دفتر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران درحالی که متهم‌ این پرونده از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خود محروم بود برگزار شد.

با توجه به نوع اتهامات تفهیم شده به حبیب کعبی اسیود، صدور حکم اعدام بر علیه او دور از ذهن نیست.

حبیب کعبی اسیود، در تاریخ ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۹، در سفر کاری که با طرح ریزی وزارت اطلاعات برای بازداشت او صورت گرفت به اتهام فعالیتهای سیاسی اش در جنبش الاحوازیه در کشور ترکیه بازداشت و به ایران منتقل شد.

حبیب کعبی اسیود، در دوران بازجویی و بازپرسی از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی یک متهم مندرج در ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری و اسناد بین المللی حقوق بشر محروم بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید