گزارشی از آخرین وضعیت اسکندر لطفی، محبوس در اندرزگاه چهار زندان اوین

اسکندر لطفی

اسکندر لطفی، پس از اتمام مراحل بازجویی در بند امنیتی به اندرزگاه چهار زندان اوین منتقل و مجددا به بند ۲۰۹ بازگردانده شد. او به اتهام‌های همچون تلاش برای براندازی نظام، ایجاد ناامنی و آشوب و شکل دهی به اعتراضات صنفی معلمان و کارگران، رو به رو شد است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ اسکندر لطفی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان، پس از اتمام مراحل بازجویی ها به اندرزگاه چهار زندان اوین منتقل شده بود مجددا به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات بازگردانده شد.

براساس این گزارش، اسکندر لطفی، طی تماس کوتاهی که در تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۱، با خانواده خود داشت خبر انتقالش به بند قرنطینه زندان اوین را به آنها داده بود اما کمتر از ۲۴ ساعت به دلایل نامعلومی به بند ۲۰۹ منتقل و درخواست ملاقات و تماسهای او قطع شده هست.

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام‌ خبر بازداشت سیسیل کولر، مسئول سندیکای معلمان و عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه، توسط این ارگان‌ امنیتی مدعی شد:”این زوج فرانسوی در پوشش ویزای توریستی به ایران وارد شدند و پس ارتباط گیری با رضا شهابی، آنیشا اسدالهی، کیوان مهتدی، حسن سعیدی، شعبان محمدی، رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی، در تلاش برای براندازی نظام، ایجاد ناامنی و آشوب و شکل دهی به اعتراضات صنفی معلمان و کارگران با یکدیگر همکاری می کردند.”

اسکندر لطفی، اواسط خردادماه ۱۴۰۱، برای انجام بازجوئی های تکمیلی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج ابتدا به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و سپس اسکندر لطفی به بند۲الف سپاه واقع در زندان اوین منتقل شد.

اسکندر لطفی، در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، همزمان با برگزاری تجمعات اعتراضی سراسری معلمان ایران که مناسبت روز معلم و همزمان با روزجهانی کارگر در شهرهای کشور در حال برگزار بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

اسکندر لطفی، در تاریخ ۷بهمن ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ سنندج، با اتهام نشراکاذیب و تبلیغ علیه نظام، محاکمه و در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸، فقط از بابت اتهام نشر اکاذیب به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

این فرهنگی ساکن مریوان، در تاریخ ۲۲ خردادماه ۱۳۹۸، پس احضار به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود و سپس با تودیع قرار کفالت تا اتمام مراحل دادرسی بطور موقت آزاد شد.

اسکندر لطفی، در جریان تحصن سراسری معلمان ایران در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۷ هم توسط یکی از ارگانهای امنیتی استان کردستان احضار و بازجویی شده بود./ شورای صنفی فرهنگیان کشور

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید