دادگاه انقلاب مهاباد؛ گزارشی از وضعیت سعدا خدیرزاده، زندانی محبوس در زندان ارومیه و تعیین وثیقه ۳ میلیارد تومانی

سعدا خدیرزاده

یکی از شعب دادگاه کیفری شهرستان مهاباد با صدور قرار وثیقه به مبلغ ۳ میلیارد تومان با آزادی موقت سعدا خدیرزاده موافقت کرد. بازجویان اداره اطلاعات ارومیه، بدون توجه به وضعیت جسمانی و بارداری او را تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی به قصد گرفتن اعتراف نگه داشتند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، سعدا خدیرزاده، اهل پیرانشهر و محبوس در زندان مرکزی ارومیه با توجه به صدور وثیقه ای به مبلغ ۳ میلیارد تومان و ناتوانی خانواده او در تامین وثیقه مذکور در بازداشت بطور بلاتکلیف محبوس شده است.‌

به نقل از یک منبع مطلع:”شعبه ۳ دادگاه کیفری یک شهرستان مهاباد، وثیقه ای به مبلغ ۳ میلیارد تومان برای آزادی موقت سعدا خدیرزاده را صادر کرده و خانواده او قادر به تامین مبلغ وثیقه مذکور نیستند.”

این منبع مطلع همچنین افزود:”با توجه به کیفیت بسیار بد غذای زندان او با کمبود شیر برای تغذیه کودک خود مواجه شده و از سوی دیگر عدم دسترسی سعدا خدیرزاده به امکانات بهداشت و درمان باعث فشار بیشتر به او شده است.”

لازم به ذکر است، سعدا خدیرزاده در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱، پس از انتقال به یکی از بیمارستان‌های ارومیه فرزند خود را به دنیا آورد و بدون تکمیل دوره نقاهت پس از زایمان در تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱، به زندان ارومیه بازگردانده شد.

سعدا خدیرزاده، در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود در زندان اعتصاب غذا کرد و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در پی وعده مسئولان برای تسریع روند آزادی او با وثیقه به اعتصاب غذای خود پایان داد.

همچنین، در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی نسبت تداوم بازداشت و بلاتکلیفی این زن باردار در زندان مرکزی ارومیه واکنش نشان داد و اعلام کرد:”مسئولان زندان مرکزی ارومیه جان سعدا خدیرزاده را به بازی گرفتند و او را در اقدامی بی‌رحمانه در هشتمین ماه بارداری در محیط زندان محبوس کردند و این زن باردار نیازمند اعزام به مرکز درمانی خارج از زندان ارومیه است.”

سعدا خدیرزاده، در تاریخ ۲۲ مهر ماه سال ۱۴۰۰، در حالی که یک ماه از بارداری او گذشته بود توسط ماموران اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت و پس از ۱۲ روز به بازداشتگاه این ارگان‌امنیتی در ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی منتقل و پس از ۲۷ روز بازجویی های فشرده به بند زنان در زندان ارومیه منتقل شد.

بازجویان اداره اطلاعات ارومیه، بدون توجه به وضعیت جسمانی و بارداری او را تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی به قصد گرفتن اعتراف نگه داشتند.

سعدا خدیرزاده، از لحظه بازداشت و در دوران بازجوئی و بازپرسی از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یک متهم محروم بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید