خالد فریدونی، زندان سیاسی محبوس در زندان ارومیه پس از 22 سال حبس از زندان آزاد شد

خالد فریدونی

خالد فریدونی، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه پس از اعمال بخشنامه عفو تخفیف در مجازات آزاد شد.  او با سپری کردن 22 سال حبس از زندان مرکزی ارومیه آزاد شده است. آقای فریدونی، پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب دموکرات کُردستان، به اعدام محکوم شد و در نهایت در دادگاه تجدیدنظر به حبس ابد تقلیل یافت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز سه شنبه چهارم مردادماه ۱۴۰۱، خالد فریدونی، اهل مهاباد و زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه با توجه به اعطای عفو در مجازات حبس تعزیری پس از تحمل 22 سال حبس تعزیری آزاد شد. این زندانی سیاسی ابتدا به اعدام و سپس به تحمل حبس ابد محکوم شده بود.

یک منبع مطلع در این باره گفت:”آزادی خالد فریدونی با توجه به بخشنامه اخیر قوه قضائیه و در راستای اعطای عفو و تخفیف در مجازات محکومین دادگاه‌ انقلاب صورت گرفت و این زندانی سیاسی پس از تحمل 22 سال حبس امروز صبح آزاد شد.”

لازم به ذکر است، خالد فریدونی، در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰، در حالی بیست و یکمین سال از حبس ابد خود را در زندان مرکزی ارومیه سپری می کرد به مرخصی اعزام شد و گمانه زنی هایی از احتمال آزادی این زندانی سیاسی مثل عمر فقیه پور هم‌ پرونده ای او شده بود.

خالد فریدونی، در تاریخ ۱۰ شهریور ماه سال ۱۳۷۹، به همراه عمر فقیه پور، توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه شهرستان پیرانشهر بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه این ارگان امنیتی در شهرستان مهاباد و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی با اتهام محاربه تفهیم اتهام شدند.

با آغاز مراحل دادرسی پرونده این خالد فریدونی و عمر فقیه پور، توسط شعبه دادگاه انقلاب مهاباد بررسی و با اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب دموکرات کُردستان، به اعدام محکوم شدند.

پس از اعلام اعتراض و ارجاع پرونده این دو زندانی سیاسی به شعبه دیوان عالی کشور این پرونده به شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب مهاباد ارجاع و با یک درجه تخفیف در سال ۱۳۸۴، این دو فعال سیاسی به حبس ابد محکوم شدند‌.

لازم به ذکر است، در سال ۱۳۸۳، در حالی که خالد فریدونی و عمر فقیه پور، کماکان در انتظار بررسی مجدد و ابلاغ حکم قطعی پرونده خود بودند از زندان مهاباد به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند و در سال ۱۳۸۶، هم برای مدت ۱۰ سال به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.

خالد فریدونی و عمر فقیه پور، در آبان ماه ۱۳۹۶، پس از تحمل ۱۰ سال تبعید در زندان رجایی شهر کرج به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.

در تاریخ ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۰، عمر فقیه پور، پس از تحمل ۲۱ سال حبس تعزیری از مجموع حکم حبس ابد خود بر اساس بخشنامه جدید سازمان زندان‌ها آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید