کشته و زخمی شدن سه کولبر در پی تیراندازی نیروهای مسلح در مناطق مرزی نوسود

اسماعیل عبدی

در تیراندازی نیروهای نظامی به سمت کولبران در مرز نوسود یک کولبر به نام اسماعیل عبدی، کشته و دو کولبر دیگر به نام‌های حمید مرادی و بختیار(فامیلی نامشخص) به شدت زخمی شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ بامداد جمعه ۲۵ شهریور نیروهای مرزبانی در مرز “کله‌بر” نوسود به سمت دسته‌ای از کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن یک کولبر با هویت “اسماعیل عبدی” ۲۹ ساله و اهل روستای بازان از توابع جوانرود کشته و دو کولبر نیز با هویت “حمید مرادی” اهل چوب‌آباد جوانرود و “بختیار(فامیلی نامشخص)” اهل روستای دهتوت جوانرود به شدت زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، یک منبع مطلع گفت: جسد کولبر کشته شده هنوز در پزشکی قانونی پاوه تحویل خانواده داده نشده است.

این منبع در پایان این گزارش گفته است: وضعیت کولبران زخمی به شدت بحرانی است.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید