اعتصاب غذای شکیلا منفرد و زهره سرو، زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین

شکیلا منفرد و زهره سرو

شکیلا منفرد و زهره سرو، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین اعلام اعتصاب غذا کردند.‌ این دو زندانی سیاسی در اعتراض به محرومیت از حق اعطای آزادی و عدم برخورداری از دادرسی عادلانه اعتصاب دست به اعتصاب غذا زده‌اند

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ از پنج‌شنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۱، شکیلا منفرد، فعال مدنی مشروطه خواه و زهره سرو، فرزند غیضان، فعال فضای مجازی، دو تن از زنان زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در اعتراض به محرومیت از حق اعطای آزادی و عدم برخورداری از دادرسی عادلانه اعتصاب غذا کردند.‌ شکیلا منفرد و زهره سرو، در حال تحمل محکومیت پنج ساله حبس خود هستند.

یک منبع مطلع در این‌باره  گفت:”زهره سرو و شکیلا منفرد اعلام کردند که با توجه به اینکه بیش از نیمی از حبس خود را سپری کرده و مشمول آزادی مشروط هستند اما در پی پرونده سازی و ممانعت اسماعیل شفیعی، بازجوی اطلاعات سپاه که ضابط امنیتی پرونده آنها است با درخواست آزادی آنها مخالفت شده و به همین دلیل اعلام اعتصاب غذا کردند و خواستار برخورداری از حق دادرسی عادلانه و عدم دخالت ضابط امنیتی بر روند پرونده خود شدند.”

لازم به ذکر است، در حالی با درخواست آزادی مشروط زهره سرو مخالفت شده است که این زندانی سیاسی علاوه بر تحمل بیش از یک سوم مجموع حبس ۵ ساله خود به نوعی بیماری عفونی مبتلا است و با توجه به وضعیت نامناسب جسمانی باید در خارج از زندان تحت ویزیت مداوم پزشک متخصص بیماری‌های عفونی باشد.

همچنین، در تاریخ ۱۲شهریور ماه ۱۴۰۱، مسئولان زندان اوین، برای اعمال فسار روحی و روانی به شکیلا منفرد پس از غیر فعال شدن کارت تلفن این زندانی سیاسی وی را به مدت ۲ ماه از حق ارتباط تلفنی با خانواده خود محروم  و این زندانی سیاسی را تهدید به تبعید به زندان قرچک ورامین کرده بودند.

زهره سرو، در تاریخ ۳دی ماه ۱۳۹۸، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام فعالیت در فضای مجازی و مدیریت ۱ صفحه اینستاگرامی، بازداشت و پس از انتقال به بند۱الف و طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

با آغاز مراحل دادرسی، زهر سرو، با اتهام (نگهداری مشروبات الکلی) توسط شعبه دادگاه کیفری ۲ استان تهران، به پرداخت جریمه نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.‌

این فعال فضای مجازی، در بخش دوم پرونده قضایی خود توسط شعبه ۲۶دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، به اتهام(توهین به رهبری)، (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و (اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور) در مجموع به تحمل ۸ سال حبس تعزیری و بعنوان مجازات تکمیلی هم به ۴ ماه فعالیت موثر در بسیج و مطالعه و تفسیر سوره حجرات محکوم شد. این حکم پس از تائید در دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به ۵ سال حبس تعزیری لازم به اجرا محکوم شد.‌

در تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۰، زهره سرو، پس از اجرای حکم شلاق خود از بابت اتهام(حمل و نگهداری مشروبات الکلی)به مرخصی اعزام شد. و این در حالی بود که‌ پیشتر حکم شلاق وی به جریمه نقدی تغییر و زهر سرو پس از پرداخت مبلغ جریمه و تحویل فیش پرداختی به واحد اجرای احکام آن پرونده مختومه اعلام شده بود.

همچنین، شکیلا منفرد، در پرونده ای که داخل زندان برای وی باز شده بود به تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام (نشر اکاذیب) به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جریمه نقدی و به اتهام(عضویت در گروههای معاند نظام) محکوم شد و این حکم در تاریخ ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۱، عینا تائید و به علی شریف زاده اردکانی، وکیل مدافع این زندانی سیاسی ابلاغ شد.‌ با توجه به محکومیت جدید شکیلا منفرد در این پرونده مجموع حبس تعزیری لازم به اجرای این زندانی سیاسی با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی ۵ سال حبس تعزیری است.

شکیلا منفرد، در تاریخ ۱بهمن ماه ۱۳۹۹، پس تشکیل جلسه دادرسی از بابت پرونده اول خود در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری بازداشت و به زندان‌ منتقل شد و در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۳۹۹، با صدور دادنامه ای توسط شعبه مذکور به اتهام(تبلیغ علیه نظام)به تحمل ۱سال حبس تعزیری و از بابت اتهام(اتهام توهین به مقدسات اسلامی)هم به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در خصوص پرونده ای که شکیلا منفرد درحال سپری کردن دوران محکومیت حبس تعزیری ۵ ساله آن هست پیشتر یک منبع مطلع در تشریح آن به حقوق بشر در ایران گفته بود: “این پرونده دارای ۳ متهم است که به ترتیب آرشام رضائی – بعنوان متهم ردیف اول، شکیلا منفرد – متهم ردیف دوم و محمد ابوالحسنی هم بعنوان متهم ردیف سوم، در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین به ریاست حاج مرادی و همچنین امین ناصری، معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفتند. ضابط این پرونده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است. در این پرونده با توجه به کیفرخواست صادره آمده است که محمود « آرشام » رضائی در توئیتر و اینستاگرام شخصی خود در جهت براندازی نظام و حمایت از سلطنت طلبان فعالیت می کرده و از طریق متهم ردیف سوم این پرونده یعنی محمد ابوالحسنی، اخبار مرتبط با زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان اوین را در فضای مجازی منتشر می کرده است. همچنین آرشام رضائی به ارتباط با سهیلا حجاب، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین و انتشار فایلهای صوتی و اخبار مرتبط با وی به خارج از زندان قرچک ورامین اقدام می کرده و با زندانیان سیاسی دیگر در ارتباط بوده و اخبار زندان تهران بزرگ را هم در فضای مجازی منتشر می کرده است. اتهام محمدابوالحسنی در این پرونده (فعالیت تبلیغی علیه نظام)عنوان شده است. همچنین آرشام رضائی با اتهامات (فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی)، (اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی کشور » مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است.”

این منبع مطلع در خصوص اتهامات شکیلا منفرد، دیگر متهم این پرونده گفته بود: “اتهامات خانم منفرد، مرتبط با فعالیتهای وی در صفحه توئیتر شخصی اش بوده و براساس کیفرخواست صادره این فعال رسانه ای در سال ۱۳۹۷ پس از آزادی از زندان حساب توئیتری با نام خودش راه اندازی کرده و دارای ۱۴ هزار ممبر هم بوده و با انتشار اخبار زندانیان سیاسی (فعالیت تبلیغی علیه نظام) می کرده است. همچنین شکیلا منفرد متهم به همکاری و ارتباط با شبکه های تلوزیونی خارج از ایران شده و برای آنها اخبار و مطالب از زندانیان سیاسی را ارسال می کرده است. دیگر اتهام شکیلا منفرد ارتباط گیری با سهیلا حجاب، زندانی سیاسی، بوده و اخبار و فایلهای صوتی این زندانی سیاسی را برای رسانه ها و افراد خارج از ایران ارسال می کرده است.

این فعال مدنی همچنین متهم شده که به صورت مداوم مطالبی در حمایت از زندانیان سیاسی از جمله سمانه نوروزمرادی و رضا محمدحسینی، بصورت گسترده در توئیتر خود منتشر کرده بود و در دیگر اتهام هم در جریان مراسم محرم به مقدسات و توهین به رهبری و توهین روح الله خمینی متهم شده است. اتهامات شکیلا منفرد عبارتند از: (فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی)، (اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی کشور)،(توهین به مقدسات اسلامی)، (توهین به خمینی) و (توهین به رهبری).

شکیلا منفرد، در دی ماه سال ۱۳۹۹، با توجه به احضار تلفنی به شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوین و تغییر و افزایش عناوین اتهامی و مبلغ وثیقه صادره مورد تفهیم اتهام بازپرسی با اتهامات جدید قرار گرفت و پس از تودیع قرار قضائی جدید بطور موقت آزاد شده بود.

این فعال مدنی، در تاریخ ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۹، هنگام خروج از منزل، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی و پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۹، به بند زنان زندان اوین منتقل و در تاریخ ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹، با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید