اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دست‌کم ۱۱ شهروند در شهرهای مختلف ایران/ آزادی هفت شهروند

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در زنجان، سنندج، اردبیل، مشهد، بوشهر، بناب و پیرانشهر، دست‌کم ۱۱ تن از شهروندان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، هفت تن از شهروندان بازداشت شده در شهرهای تبریز، سنندج، تهران و قزوین، پس از اتمام مراحل بازجویی به طور موقت با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.‌

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، جلیل عباسی، بهمن رضوی، غلامرضا اصغری مراللو، اميدرضا مطهری‌نژاد، آرمان مهرآوران، آرش رمضانی، آراز بدیعی، اشکان جاویدفر، علی ولی‌محمدی، جوتیار اشرف‌زاده و مهوش توسلی، دست‌کم ۱۱ تن از شهروندان از جمله ۳ دانش‌آموز با سنین زیر ۱۸ سال در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، بوشهر، اردبیل و زنجان، بازداشت شدند. همچنین، فرانک رفیعی، سهراب جلالی، محمد نوری، فائزه ستاری، پوریا رشیدی، فواد عنایتی و آرش عفتی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.‌

یک منبع مطلع دردر این باره گفت:”روز پنجشنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۱، آراز بدیعی، اشکان جاویدفر و علی ولی محمدی، سه دانش آموز محصل در مدرسه تیزهوشان علامه طباطبایی و صدرا در شهرستان بناب، در جریان برگزاری اعتراضاتی که آنها برگزار کردند به علت سردادن شعارهای اعتراضی توسط نیروهای امنیتی توام با ضرب و شتم و تهدید بازداشت شدند. این دانش آموز در حال حاضر در کانون اصلاح و تربیت شهرستان بناب محبوس هستند و از حق ملاقات با خانواده خود محروم شدند و این مساله باعث نگرانی والدین آنها شده است.”

این منبع مطلع در ادامه خاطرنشان کرد:”پدر اشکان جاویدفر روز شنبه برای پیگیری وضعیت فرزندش به اداره اطلاعات شهرستان بناب مراجعه کرده بود که در پی درگیری با ماموران بازداشت و در حال حاضر در بازداشتگاه این ارگان امنیتی بسر می برد.”

اما یک‌ منبع مطلع از شهر مشهد هم در گفتگو با حقوق بشر ایران اعلام کرد: ”روز یکشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۱، آرش رمضانی، ساکن مشهد، در پی یورش ماموران امنیتی به محل کار وی واقع در منطقه وکیل آباد این شهر بازداشت شد.‌ از لحظه بازداشت امکان برقراری تماس با آرش رمضانی قطع شده و از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات وی اطلاعی در دسترس نیست.‌”

در ادامه هم روز یکشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۱، آرش عفتی، اهل شهر تبریز، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. از مصادیق حقوقی اتهامات آرش عفتی اطلاعی در دست نیست.‌

لازم به ذکر است، آرش عفتی، در تاریخ چندی پیش، در پی یورش نیروهای به منزل شخصی وی پس از تفتیش منزل و توقیف برخی وسائل شخصی اش از قبیل لپ تاپ، گاو صندوق، کتاب و گوشی تلفن همراه، بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در شهر تبریز منتقل شده بود.

اما در خبری دیگر، روز یکشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۱، فائزه ستاری، فعال مدنی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، با تودیع وثیقه آزاد شد و باید در انتظار تعیین تاریخ دادرسی بر پرونده قضایی خود باشد.‌

علیرغم آزادی فائزه ستاری با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات وی اطلاعی در دسترس نیست.

فائزه ستاری، در تاریخ ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی منتقل شده بود.

آمل یک منبع مطلع با اعلام خبری به حقوق بشر در ایران گفت:”طی روزهای اخیر، جلیل عباسی، فرزند: حبیب الله، اهل استان زنجان، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به منزل وی پس از تفتیش منزل و توقیف برخی وسائل از قبیل گوشی تلفن همراه اش سپس بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.‌”

علیرغم گذشت مدنی از بازداشت جلیل عباسی، اما از مکان نگهداری و علت بازداشت وی خبری در دست نیست.

وبسایت کُردپا هم‌ با انتشار اخباری در این زمینه اعلام کرد؛ طی هفته های اخیر، بهمن رضوی، ورزشکار باسابقه هنرهای رزمی، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد. از وضعیت وی اطلاعی در دسترس نیست.

در ادامه نیز، سحرگاه پنجشنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۱، جوتیار اشرف زاده و مهوش توسلی، دو شهروند ساکن پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شدند.

علیرغم گذشت چند روز از بازداشت این افراد اما از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات آنها اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز یکشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۱، فرانک رفیعی، فعال مدنی، اهل سنندج، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از بند کانون اصلاح و تربیت این شهر آزاد شد.

لازم به ذکر است، فرانک رفیعی، در تاریخ ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۱، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در میدان اقبال شهر سنندج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

در خبری دیگر؛ روز یکشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۱، سهراب جلالی، اهل سنندج مرکز استان کردستان، پس از اتمام بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از بند زندان مرکزی این شهر آزاد شد و باید در انتظار تعیین تاریخ برگزاری دادگاه خود باشد.

همچنین، روز یکشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۱، فواد عنایتی، فعال مدنی، اهل سنندج، پس از طی مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

لازم به ذکر است، فواد عنایتی، اواسط مهر ماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری در شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید