اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۲۸ شهروند در شهرهای مختلف/ آزادی چهار شهروند با تودیع قرار وثیقه و محرومیت یک بازداشتی از حقوق اولیه

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در شهرهای پیرانشهر، مشهد، بوشهر، گناوه، شیراز، گچساران، مریوان، شاهین دژ، تهران، مهاباد، زاهدان، سنندج، ملکان، دستکم ۲۸ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، چهار شهروند بازداشت شده در تهران، مهاباد و خواف، پس از اتمام بازجویی ها با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. از سوی دیگر، عادل کریمی، شهروند تحت بازداشت، در بلاتکلیفی به سر می برد و از حقوق‌اولیه یک متهم محروم است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، خضر محمدی، یونس آلی، عباس گلشنی، حمیدرضا زمانی،‌ داوود داوودی، نام کوچک نامشخص قربانی، ارسلان روکا، مصطفی غنی پور، وهاب محمدپور، هیرش محمدپور، بهمن محمدپور، محمداحمدوند شاهوردی برادر محمد احمدوند شاهوردی (هویت نامشخص)، هژیر باخویشی، میترا جوادی، رادبه کشاورز، غلام رسول گرگیج، پرتو شهوندی، بهروز چمن آرا، بابک نعمت زاده، آکام رسولی، موسی براهویی (بارانزهی)، حامد واحدی، وحید علی قلیپور، اکبر فتحی، سینا فارابی، سید وحید موسوی، رضا محمدی و آیدین فرج زاده، توسط نیروهای امنیتی در استانهای آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، آذربایجان غربی، تهران و سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همچنین، طی روزهای گذشته، نوید افقه، ریحانه معروف، سامان غزالی و محمد رمضانی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند. در ادامه نیز، عادل کریمی – محبوس در بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در ارومیه بطور بلاتکلیف محبوس و از حقوق اولیه یک متهم محروم است.

براساس این گزارش، امروز یکشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۱، سید وحید موسوی، اهل شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری، علیرغم گذشت نزدیک به ۲ ماه از تاریخ بازداشت در وضعیت بلاتکلیفی بسر می برد.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”پس از گذشت نزدیک به ۲ ماه از زمان بازداشت وحید موسوی، اما این دانشجوی انصرافی بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد و به پرونده وی رسیدگی نمی‌شود و با توجه به اینکه وی از بیماری‌های گوارشی و فشارهای روانشناختی در رنج است و داروهای تخصصی این بیماری ها را استفاده می کرد لذا تدوام بازداشت او، سلامتش را در معرض خطر قرار داده است.”

لازم به ذکر است، وحید موسوی، در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۴۰۱، در حالی که دوران خدمت سربازی خود را سپری می کرد در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل پدری وی در شهرستان گچساران بازداشت و جهت بازجویی تفهیم اتهام به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در استان فارس منتقل شد.

طی روزهای اخیر، عباس گلشنی – دانشجوی رشته معماری در دانشگاه فردوسی شهر مشهد مرکز استان خرایان رضوی، حمیدرضا زمانی – دانشجوی دانشگاه خلیج فارس در استان بوشهر، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت عباس گلشنی گفت: “وی حدود یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر مشهد به سر میبرد. برادر وی در مهرماه به دلایلی که هنوز برای ما مشخص نیست جان خود را از دست داد و شبانه دفن شد. احتمال میرود تداوم بازداشت عباس به منظور تحت فشار گذاشتن خانواده او برای عدم اعتراض به جان باختن فرزندشان صورت می گیرد.”

همچنین، روز سه شنبه ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱، داوود داوودی، روزنامه‌نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری جامعه آنلاین در شهرستان گناوه از توابع استان بوشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به نقل از یک منبع مطلع “پس از بازداشت داوود داوودی، وی از حق تماس و ارتباط با خانواده خود محروم است و تا کنون خبری از وضعیت وی در دست نیست.”

در خبری دیگر، طی روزهای اخیر، یک شهروند نام کوچک نامشخص – نام خانوادگی: قربانی، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان گناوه بازداشت شده است.

تا لحظه تنظیم این خبر، از نام، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز شنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۱، هژیر باخویشی، اهل شهرستلن مریوان از توابع استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران اعلام کرد: “از وضعیت هژیر باخویشی پس از گذشت ‌۵۰ روز اطلاعی در دست نیست و طی این مدت فقط توانسته ۳ مرتبه تماسهای کوتاهی در یک یا دو دقیقه با خانواده خود داشته باشد.”

در ادامه نیز، روز شنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۱، میترا جوادی، ساکن شهرستان شاهین دژ، از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم‌ این خبر، از نام ارگان بازداشت کننده، مصادیق حقوقی اتهامات و مکان نگهداری میترا جوادی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، طی روزهای اخیر، حامد واحدی و سینا فارابی، بابک نعمت زاده، آیدین فرج زاده، رضا محمدی، اکبر فتحی، پنج تن از شهروندان اهل شهرستان ملکان از توابع استان آذربایجان شرقی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

لازم به ذکر است، از میان این ۶ شهروند بازداشت شده بابک نعمت زاده، از فرهنگیان ساکن شهرستان ملکان است.

جملگی این ۵ شهروند اهل شهرستان ملکان در حال حاضر در زندان شهرستان مراغه بسر می برند.

تا لحظه تنظیم این خبر، از نام ارگان بازداشت کننده و وضعیت حقوقی پرونده این افراد اطلاعی در دست نیست.

در خبری دیگر، طی روزهای اخیر، وحید علی قلیپور، ساکن: تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حال حاضر در زندان اوین بسر می برد.

از مصادیق حقوقی اتهام یا اتهامات تفهیم شده به وحید علی قلی پور تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی در دست نیست.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد؛ روز جمعه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، محمد احمدوند شاهوردی، دانشجوی رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهر شیراز مرکز استان فارس به همراه برادر خود (هویت نامشخص) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

براساس این خبر، ماموران امنیتی پس از بازداشت محمد احمدوند شاهوردی، به منزل وی یورش برده و برادر بزرگتر وی (هویت نامشخص) را بازداشت و در حال حاضر در زندان عادل آباد شیراز بسر می برند.

علیرغم گذشت مدت نسبتا زیادی از تاریخ بازداشت اما از مصادیق حقوقی اتهامات، نام ارگان بازداشت کننده و وضعیت جدید این افراد اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز سه شنبه ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۱، رادبه کشاورز، دانش آموخته مقطع کارشناسی در رشته صنایع و ورودی ۱۴۰۱ در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ادبیات در دانشگاه علامه طباطبایی تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

بازداشت رادبه کشاورز، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته و در این گزارش اعلام شده که دی بدون دسترسی به وکیل توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس محکوم شده است.

از سوی دیگر، روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، پرتو شهوندی، دانشجوی مقطع دکترا در رشته ریاضی در دانشگاه تربیت مدرس تهران، ورودی سال ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از نام ارگان بازداشت کننده، مصادیق حقوقی اتهامات و روند حقوقی پرونده وی اطلاعی در دست نیست.

در خبری دیگر، روز جمعه ۴ آذر ماه ۱۴۰۱، بهروز چمن آرا، ساکن استان کردستان و استاد یکی از دانشگاه های این استان، توسط نیروهای امنیتی در این استان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

براساس این گزارش، بازداشت بهروز چمن آرا پس از آن صورت گرفته که وی در جلسه ای که برای رفع مشکلات این استان برگزاری شده بود مشارکت کرده و پس از بازگشت از شهر سنندج در میان راه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از نام ارگان بازداشت کننده، مصادیق حقوقی اتهامات و مکان نگهداری دکتر بهروز چمن آرا اطلاعی در دست نیست.

وبسایت حال وش هم‌ در خبری اعلام کرد؛ روز جمعه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، غلام رسول گرگیج، فرزند: حمزه، اهل زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، در جریان برگزاری اعتراضات پس از نمازجمعه در این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

براساس این گزارش، بازداشت غلام رسول گرگیج در یکی از خیابانهای شهر زاهدان صورت گرفته و تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱، موسی براهویی (بازنزهی)، ساکن زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال شد.

به گفته یک منبع مطلع:”موسی روز جمعه برای نماز رفته بود‌ که زمان بازگشت به خانه در خیابان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از وضعیتش خبری در دسترس نیست.”

وبسایت کردپا هم اعلام کرد؛ طی روزهای گذشته، خضر محمدی، هیرش محمدپور، بهمن محمدپور، شهروندان ساکن‌ شهرستان پیرانشهر از توابع استان آذربابجان غربی، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

تا لحظه تنظیم‌این خبر از وضعیت و مکان نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز پنجشنبه۳ آذر ماه ۱۴۰۱، یونس آلی، فرزند: شفیع، اهل روستای قلات رش از توابع شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

از سوی دیگر، روز چهارشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۱، ارسلان روکا، فرزند: امجد، اهل شین آباد و مصطفی غنی پور، اهل شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل و از وضعیت و روند حقوقی پرونده این افراد اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز سه شنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۱، وهاب محمدپور، اهل شهرستان پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به وهاب محمدپور اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز شنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۱، آکام رسولی، متولد: ۱۳۷۷، ساکن شهرستان مهاباد ار توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از وضعیت و مکان نگهداری آکام رسولی اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی اعلام کرد؛ امروز یکشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۱، عادل کریمی، اهل شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی و عکاس مطبوعاتی، در بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در شهر ارومیه بطور بلاتکلیف بسر می برد.

براساس این گزارش، علیرغم گذشت بیش از ۱ ماه از تاریخ بازداشت عادل کریمی، پرونده وی در اختیار ضابط امنیتی جهت بازجوئی قرار دارد و هنوز به دادسرا ارجاع نشده است.

لازم به ذکر است، عادل کریمی، ۷مهر ماه ۱۴۰۱، عادل کریمی، در شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی به ارومیه منتقل شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات و علت بازداشت عادل کریمی اطلاعی در دست نیست.

کردپا هم در خبری اعلام کرد؛ روز شنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۱، سامان غزالی، اهل شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد تومان از زندان مهاباد آزاد شد.

علیرغم‌ آزادی سامان غزالی با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به وی در مرحله بازپرسی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، سامان غزالی، در تاریخ ۳ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان مهاباد بازداشت و پس از انتقال به زندان‌ این شهرستان سپس در تاریخ ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱، جهت بازجوئی به بازداشتگاه مرکزی سپاه پاسداران در ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی منتقل شده بود.

لازم به ذکر است، سامان غزالی پیشتر هم‌ از بابت فعالینهای مسالمت آمیز خود بازداشت و به تحمل حبس محکوم و پس از اجرای حکم وی و اعمال بخشنامه کاهش مجازات حبس محکومان دادگاه‌های انقلاب، بر پرونده این فعال مدنی، در تاریخ ۹ تیر ماه ۱۴۰۰، در حالی که ۹ ماه از مجموع حبس تعزیری خود را سپری کرده بود از زندان مهاباد آزاد شد.

همچنین، طی روزهای گذشته، محمد رمضانی، عکاس مطبوعاتی، شاغل در خبرگزاری ایسنا، متولد؛ ۱۳۷۵، متاهل و دارای ۲ فرزند، اهل شهرستان خاف از توابع استان خراسان رضوی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

این عکاس مطبوعاتی، در تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۱، در مقابل محل سکونت خود، توسط نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت شده بود.

بازداشت محمد رمضانی در پی اعتراض وی به کشتار و سرکوب گسترده شهروندان در جریان اعتراضات سراسری از سوی نیروهای امنیت پی صورت گرفته بود.

شورای صنفی دانشگاههای کشور نیز اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، ریحانه معروف، دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد تومان تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.

علیرغم آزادی ریحانه معروف با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به وی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، ریحانه معروف، در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، پس از بازداشت توسط ماموران امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

خانه موسیقی ایران هم در خبری افزود؛ طی روزهای اخیر، نوید افقه، ساکن شهر سیراز مرکز استان فارس، فعال عرصه موسیقی و از نوازندگان تمبک، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به نوید افقه اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، نوید افقه، چندی پیش، در شهر شیراز مرکز استان فارس توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی منتقل شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید