اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۱۳ شهروند در شهرهای مختلف/  آزادی چهار شهروند با تودیع قرار وثیقه و بی خبری از سرنوشت ۹ شهروند بازداشتی

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در شهرهای دهگلان، قروه، سقز، تهران، سنندج، گرگان، اسدآباد، رودسر و زاهدان، دستکم ۱۳ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. از سوی دیگر، چهار تن از شهروندان بازداشتی در بجنورد، رودسر و اشنویه، پس از اتمام بازجویی ها با سپردن وثیقه آزاد شدند. همچنین، ۹ تن از بازداشت شدگان در شهرهای تهران، بهشهر و اصفهان، علیرغم گذشت مدت زیاد بطور بلاتکلیف در حبس به سر می برند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، نوید سلطانیان، نیما حیدری، سارو کریم پور، محمدحسین همت پور، امیرحسین قربان حسینی، نازی(فاطمه) حبیبی، حامد – نام خانوادگی نامشخص، نهیم احمدی، خسرو محمدقلی پور، حامد رستمی، دانیال آیتی، (یک شهروند اهل رودسر با هویت نامشخص) و عبدالمالک دوستی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای گلستان، کردستان، همدان، تهران، گیلان و سیستان و بلوچستان بازداشت شدند. همچنین، حسن نادری، پارسا خاتمی، فریماه جلیلی و معین مکیان، شهروندان بازداشت شده در استانهای خراسان شمالی، گیلان، تهران و کردستان، پس از اتمام بازجویی ها با تودیع وثیقه آزاد شدند. از سوی دیگر، نادیا محسنی، دانیال هاشمی گرجی، سینا درزی، علی لیوانی، دانیال آیتی، ایلیا تابعی، علیرضا برادران شرکا، سروش احمدی و یونس مشایخی، شهروندان بازداشت شده در استانهای تهران، مازندران و اصفهان، بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برند.

براساس این گزارش، روز پنجشنبه سه آذر ماه ۱۴۰۱، نازی (فاطمه) حبیبی، ساکن استان تهران، توسط نیروهای امنیتی در یکی از خیابانهای تهران بازداشت و در حال حاضر در زندان قرچک ورامین بسر می برد.

با توجه به اینکه نازی (فاطمه) حبیبی، از نوعی بیماری در رنج است از زمان بازداشت دسترسی وی به داروهای مصرفی خود قطع شده و همبن میاله باعث شکل گیری موجی از نگرانی در میان‌اعضای خانواده وی شده است.

در خبری دیگر، روز پنجشنبه پنج آبان ماه ۱۴۰۱، خسرو محمدقلی پور، اهل روستای خواجه نفس از توابع بندرترکمن واقع در گرگان از استان گلستان، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری توسط ماموران یگان ویژه توام با ضرب و شتم بازداشت شد و در حال حاضر در زندان گرگان بسر می برد.

وی پس از بازداشت برای اعتراف گیری توسط بازجوی پرونده خود به شدت تحت فشارهای فیزیکی و روحی قرار گرفته است.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه علیه خسرو محمد قلی پور اطلاعی در دست نیست.

در ادامه نیز، طی روزهای گذشته، حامد – (نام خانوادگی نامشخص) با نام مستعار آریو برزن، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان اسدآباد از توابع استان همدان بازداشت شده است.

براساس این گزارش، اتهام منتسب شده به این این شهروند در لحظه بازداشت (قدرت نمایی با سلاح گرم در فضای مجازی)، (دعوت به اغتشاش و تحریک جوانان)، (بر هم زدن نظم و امنیت عمومی)، (توهین به روحانیت و مسئولین نظام) و (ارتباط با رسانه های خارج از کشور) عنوان شده است.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و روند حقوقی پرونده وی اطلاعی در دسترس نیست.

خبرگزاری رکنا هم در خبری اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، یک شهروند متولد: ۱۳۷۲، ساکن شهرستان رودسر از توابع استان گیلان، توسط نیروهای امنیتی به اتهام‌ (تعرض به پایگاه و کانکس بسیج محله رودسر به وسیله مواد آتش زا و ارسال تصاویر آن برای رسانه های فارسی زبان خارج از کشور) بازداشت شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان رودسر در تشریح این خبر مدعی شد:“در پی تعرض به پایگاه‌ های بسیج دوستکوه و کانکس بسیج گسکر محله رودسر به وسیله مواد آتش‌ زا و ارسال تصاویر مربوطه برای رسانه‌ های معاند، متهم این پرونده شناسایی و با هماهنگی قضائی داخل منزلی در یکی از روستاهای رودسر دستگیر شد.”

جوانمردی در ادامه افزود: “متهم ۳۹ ساله با تشکیل پرونده برای طی مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی و روانه زندان شد.”

کمپین فعالین‌بلوچ نیز در خبری اعلام کرد؛ روز چهارشنبه ۶ مهر ماه ۱۴۰۱، عبدالمالک دوستی، ساکن شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

براساس این گزارش، عبدالمالک دوستی، پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام‌ سپس به زندان مرکزی زاهدان، منتقل شد.

گفته‌می شود اتهام تفهیم شده به عبدالمالک دوستی، در مرحله بازجویی (محاربه) و (افساد فی الارض) از طریق آتش زدن ساختمان بانک و اموال عمومی در جریان برگزاری اعتراضات مردمی چابهار عنوان شده و اخیرا از زندان مرکزی زاهدان به مکان نامعلومی منتقل شده است.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد؛ صبح یکشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱، محمدحسین همت پور، فعال دانشجویی پیشین در دانشگاه پلی‌تکنیک و فعال سیاسی، ساکن تهران، در پی یورش ماموران امنیتی به محل سکونت وی بازداشت شد.

براساس این گزارش، بازداشت محمدحسین همت پور، بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته و با توجه به اعلام برادر وی پس از گذشت ۲۶ روز از این بازداشت و مراجعات مکرر و پیگیریهای خانواده هیچگونه پاسخ درستی دریافت نکردند.

تا لحظه تنظیم‌ این خبر، از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به محمدحسین همت پور اطلاعی در دست نیست.

شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ اعلام کرد؛ روز چهارشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۱، امیرحسین قربان‌حسینی، دانش‌آموخته رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی در دانشگاه علم و صنعت تهران، در پی احضار به دفتر نظارت و پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به امیرحسین‌ قربان‌ حسینی اطلاعی در دست نیست.

وبسایت کردپا هم با انتشار اخباری افزود؛ شامگاه چهارشنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۱، نوید سلطانیان، متولد: ۱۳۸۲، ساکن شهرستان دهگلان از توابع استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به نوید سلطانیان اطلاعی در دست نیست.

همچنین، طی روزهای اخیر، نیما حیدری، متولد: ۱۳۸۲، دانشجوی رشته کامپیوتر در دانشگاه آزاد واحد شهرستان قروه از توابع استان کردستان، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

در خبری دیگر، روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، سارو کریم‌پور، اهل سهرستان سقز از توابع استان کردستان، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل و از وضعیت و مکان نگهداری وی اطلاعی در دسترس نیست.

کولبرنیوز، با انتشار خبری اعلام کرد؛ روز سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱، نهیم احمدی و حامد رستمی، اهل روستای هویه از توابع شهر سنندج مرکز استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

براساس این گزارش، بازداشت این‌دو شهروند اهل روستای هویه در پی یورش نیروهای امنیتی به منازل آنها صورت گرفته و تاکنون از اتهامات مطروحه و محل نگهداری این افراد اطلاعی در دست نیست.

شورای صنفی دانشگاههای کشور در خبری اعلام کرد؛ امروز پنجشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱، ایلیا تابعی، دبیر انجمن اسلامی آرمان دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت تهران، بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد.

تا لحظه تنظیم این خبر ۳۳ روز از بازداشت ایلیا تابعی گذشته و با آزادی وی حتی با تودیع وثیقه ممانعت بعمل آمده و این فعال دانشجویی در بلاتکلیفی محبوس شده است.

لازم به ذکر است، ایلیا تابعی، در تاریخ جمعه ۶ آبان ماه ۱۴۰۱، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل وی پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی اش بازداشت شد.

همچنین، امروز پنجشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱، علیرضا برادران شرکا، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته هوافضا در دانشگاه امیرکبیر تهران، علیرغم گذشت ۳۲ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف بسر می برد.

شورای صنفی دانشگاههای کشور در خصوص بلاتکلیفی علیرضا برادران در بازداشت اعلام کرد:”هیچ تلاش موثری جهت پیگیری وضعیت این‌ دانشجوی معترض از طریق دانشگاه صورت نگرفته و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.”

لازم به ذکر است، علیرضا برادران شرکا، دد تاربخ ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، پس از احضار به دفتر نظارت و پیگیری وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و جهت بازجوئی به بند ۲۰۹ این ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل شد.

در ادامه نیز، امروز پنجشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱، سروش احمدی، اهل شهر سنندج مرکز استان کردستان، دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران، پس از گذشت ۴۸ روز از تاریخ بازداشت در بلاتکلیفی بسر می برد.

لازم به ذکر است، سروش احمدی، در تاریخ ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین و طی مراحل بازجوئی سپس به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز در خبری اعلام کرد؛ امروز پنجشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱، یونس مشایخی، متولد: ۱۳۶۵، اهل استان‌اصفهان، علیرغم گذشت مدت نسبتا زیادی از بازداشت کماکان بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد.

لازم به ذکر است، یونس مشایخی، در ساعات پایانی یکشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به محل سکونت وی بازداشت شد.

در خبری دیگر، امروز پنجشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱، نادیا محسنی، دانیال هاشمی گرجی، سینا درزی و علی لیوانی، پنج تن از شهروندان اهل بهشهر از توابع استان مازندران، بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برند.

براساس این گزارش، علیرغم گذشت ۱۵ روز از تاریخ بازداشت این‌ ۵ نفر، اما به وضعیت حقوقی پرونده این افراد رسیدگی نشده و این افراد کماکان بطور بلاتکلیف در بازداشت هستند.

لازم به ذکر است، نادیا محسنی، دانیال هاشمی گرجی، سینا درزی و علی لیوانی، در جریان برگزاری اعتراضاتی که در فاصله زمانی ۲۵ و ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱، در شهرستان بهشهر برگزار شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

شورای صنفی دانشجویان کشور با انتشار خبری اعلام کرد؛ امروز پنجشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱، معین مکیان، دانشجوی رشته برق و الکترونیک در دانشگاه صنعتی شریف آزاد شد.

لازم به اشاره است، معین مکیان، در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در مقابل درب ورودی دانشگاه صنعتی شریف بازداشت شده بود.

همچنین، دانیال آیتی، دیگر دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، علیرغم گذشت دو روز از تاریخ بازداشت، کماکان در بلاتکلیفی به سر میبرد.

دانیال آیتی، در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۴۰۱، به همراه معین مکیان در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده، علت تداوم بازداشت و روند حقوقی پرونده دانیال آیتی اطلاعی در دست نیست.

در ادامه‌ نیز، طی روزهای اخیر، پارسا خاتمی، دانشجوی ساکن شهرستان بجنورد از توابع استان خراسان شمالی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

علیرغم آزادی پارسا خاتمی با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به وی در مرحله دادرسی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، پارسا خاتمی، در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، در جریان برگزاری اعتراضات مردمی در شهرستان بجنورد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

در خبری دیگر، طی روزهای اخیر، فریماه جلیلی، شهروند ساکن تهران، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

از اتهامات تفهیم شده به فریماه جلیلی در مرحله بازپرسی اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به ذکر است، فریماه جلیلی، در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی به اتهام(لیدری اعتراضات) بازداشت و پس از انتقال به یکی از بندهای امنیتی در زندان اوین و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی سپس در تاریخ ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱ به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

وبسایت کُردپا هم‌ در خبری اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، حسن نادری، ٢٧ ساله، فرزند: اسماعیل، ساکن شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به حسن نادری در مراحل بازجویی و بازپرسی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، حسن نادری، در تاریخ ۱ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان اشنویه بازداشت شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید