اعدام دو زندانی بلوچ در زندان مرکزی بندرعباس/ ۱۲ شهروند بلوچ طی چهار روز گذشته اعدام شدند

احسان گرگیج

حکم دو زندانی بلوچ که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی بندرعباس به اجرا درآمد. طی چهار روز گذشته، ۱۲ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز، سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه، حکم اعدام دو مرد بلوچ در زندان مرکزی بندرعباس به اجرا درآمد. هویت این دو زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، موسی گرگیج، ۵۵ ساله و احسان گرگیج ۳۰ ساله، هردو از طایفه براهویی و اهل زاهدان اعلام شده است.

یک منبع مطلع درخصوص اعدام این دو زندانی گفت: «موسی و احسان در سال ۱۳۹۹ در بندرعباس بازداشت شده و در دادگاه انقلاب بندرعباس در اوایل سال ۱۴۰۱ محکوم به اعدام شده اند.»

طی چهار روز گذشته، حکم اعدام ۱۲ شهروند بلوچ در زندان‌های زاهدان، بیرجند، ایرانشهر، مشهد و بندرعباس به اجرا درآمده است.

اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود./ به نقل حال وش،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید