زخمی شدن چهار کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی مستقر در مناطق مرزی نوسود

کولبران

چهار کولبر اهل پاوه، با نام‌های علی حسینی، سوران دانشی، کاوان حسینی و شوان(فامیلی نامشخص) از جمله سه کولبر نوجوان در نوارمرزی نوسود با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی زخمی شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شامگاه دوشنبه ۱۵ خردادماه ۱۴۰۲، نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی نوسود به سوی دسته‌ای از کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن چهار کولبر اهل پاوه از جمله سه کولبر نوجوان زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، هویت این چهار کولبر علی حسینی ۱٧ ساله اهل روستای بلبزان از توابع شهر پاوه، سوران دانشی ۲۰ ساله اهل روستای بلبزان از توابع شهر پاوه، “شوان” (فامیلی نامشخص) ۳۵ ساله اهل روستای ساتیاری از توابع شهر پاوه و “کاوان حسینی” ۱٨ ساله اهل روستای دشه از توابع شهر پاوه احراز شده است.

لازم به ذکر است که علی حسینی از ناحیه پا، شوان از ناحیه دست، سوران دانشی از ناحیه لگن و کاوان حسینی از ناحیه پشت و کمر زخمی شده‌اند. این چهار کولبر جهت مداوا به مراکز درمانی شهر حلبچه در اقلیم کوردستان منتقل شده‌اند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید