مناطق مرزی نوسود: ضبط کوله کولبران و زخمی شدن یک کولبر در پی تعقیب و گریز نیروهای نظامی

کولبر

هنگ مرزی مستقر در مناطق مرزی نوسد کوله تعدادی از کولبران را مصادره و بر اثر تیراندازی و تعقیب و گریز یک کولبر با سقوط از ارتفاع به شدت زخمی شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یک‌شنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲، یک کولبر به نام مختار کویک ۴۵ ساله، متاهل و دارای فرزند در پی تعقیب و گریز نیروهای هنگ مرزی بر اثر سقوط از ارتفاع به شدت زخمی شد.

بر اساس این گزارش، این کولبر زخمی هم‌اکنون در یکی از بیمارستان‌های شهر سنندج تحت مراقبت‌های پزشکی می‌باشد و وضعیت عمومی او نامساعد اعلام شده است.

نیروهای هنگ ‌مرزی با ایجاد کمین و تیراندازی به سوی کولبران در مسیر مرزی “ملندو” در نوارمرزی نوسود، یک کولبر در حین تعقب و گریز، بر اثر سقوط از کوه زخمی و تعداد زیادی کوله، کولبران را ضبط کردند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید