اعدام مخفیانه یک زندانی بلوچ به اتهام «مواد مخدر» در زندان کهنوج

زندان کهنوج

حکم یک زندانی بلوچ به‌نام عبدالغنی اربابی که با اتهام های مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، بدون اطلاع خانواده در زندان کهنوج به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زنداینان سیاسی و مدنی، صبح روز، یک‌شنبه ۲۲ مرداد ماه، حکم اعدام یک مرد بلوچ در زندان کهنوج به اجرا درآمده است.

این زندانی که هویتش عبدالغنی اربابی، ۴۸ ساله اعلام شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

براساس این گزارش، این زندانی بلوچ پدر یک فرزند خردسال و اهل و ساکن شهرستان سراوان بود و اعدام او به صورت مخفیانه و بدون اطلاع خانواده به اجرا درآمده است.

یک منبع مطلع درخصوص اعدام این زندانی گفت: «عبدالغنی در سال ۱۴۰۰ به اتهام مرتبط با موادر مخدر در شهر کهنوج بازداشت و پس از شش ماه از بازداشت از دادگاه انقلاب این شهر به اعدام با یک درجه تخفیف محکوم شده و طبق گفته کارمندان مددکاری و قضایی زندان کهنوج به خانواده این زندانی اعدام وی شامل یک درجه تخفیف باید به حبس ابد تبدیل شود اما سحرگاه امروز حکم اعدام وی به اجر در آمده است».

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید