اعدام سه زندانی در بیرجند/ شمار اعدام‌ها در این زندان به چهار تن رسید

زندان مرکزی بیرجند

حکم اعدام سه زندانی ازجمله دو زندانی بلوچ که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی بیرجند به اجرا درآمد. پیشتر خبر اعدام یک زندانی بلوچ دیگر در این روز اعلام شده بود. با این حساب شمار اعدام‌های چهارشنبه در بیرجند به چهار تن افزایش یافت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز چهارشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام سه مرد ازجمله دو زندانی بلوچ در زندان مرکزی بیرجند به اجرا در آمد.

هویت دو تن از این زندانیان احمد گرگیج، حدودا ۳۰ ساله و اهل زابل، محمد حصاری، ۵۵ ساله، اهل کرمانشاه اعلام شده، که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: احمد گرگیج حدودا ۴ سال پیش در بیرجند به اتهام مواد مخدر بازداشت و از دادگاه انقلاب این شهر محکوم به اعدام شده است، و زندانی محمد حصاری در سال ۱۳۹۸ در ایست بارزسی سهل آباد توسط نیروهای نظامی به اتهامات مرتبط به مواد مخدر بازداشت شده و به زندان بیرجند منتقل و از دادگاه انقلاب این شهر در سال ۱۴۰۰ به اعدام محموم شده است.

هویت سومین زندانی که اهل زاهدان بوده و با اتهامات مشابه به اعدام محکوم شده بود، در این گزارش اعلام نشده است.

اعدام این سه زندانی درحالی است که پیشتر نیز خبر اعدام یک زندانی بلوچ دیگر در این روز در زندان مرکزی بیرجند اعلام شده بود. با این حساب شمار اعدام‌های روز چهارشنبه در این زندان به چهار نفر افزایش یافت.

اعدام این چهار زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید