شکیلا منفرد، به یک سال و سه ماه حبس دیگر محکوم شد

شکیلا منفرد

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین که در حال سپری نمودن محکومیت پنج ساله حبس خود می باشد در پرونده‌ای که در زندان برای وی گشوده شده است به تحمل یک سال و سه ماه و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده است.

گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، شکیلا منفرد، فعال سیاسی مشروطه خواه و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، از بابت پرونده ای که در دوران حبس برای باز شده توسط ایمان افشاری ـ قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به تحمل یک سال و سه ماه دیگر حبس تعزیری، تبعید، منع خروج از کشور، منع اقامت در تهران و منع عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته جات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی محکوم شد. شکیلا منفرد، در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری پنج ساله خود به اتهام (توهین به مقدسات) است.

براساس دادنامه صادره؛ شکیلا منفرد از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به تحمل یک سال و سه ماه حبس تعزیری، دو سال منع خروج از کشور، دو سال منع اقامت در تهران و استان‌های همجوار، دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، محکوم شده است.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”در این حکم، اشد مجازات برای شکیلا منفرد در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه در کیفرخواست وی هم دادستان درخواست تبعید برای متهم کرده بود ایمان افشاری، حکم تبعید وی را به استان سیستان و بلوچستان صادر و در بازدیدی که امروز این قاضی از زندان اوین داشت بر اجرای تبعید شکیلا منفرد به سیستان و بلوچستان، تاکید کرد.”

لازم به اشاره است، در تاریخ ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۲، کیفرخواست صادره بر علیه شکیلا منفرد به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد و در بخشی از کیفرخواست صادره بر علیه این زندانی سیاسی عنوان شده (با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی، در صورت صدور رای مبنی بر محکومیت نامبرده، پیشنهاد می‌گردد اجرای حکم ایشان خارج از شهر تهران صورت گیرد.

شکیلا منفرد، در پرونده ای که داخل زندان برای وی باز شده بود به تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام (نشر اکاذیب) به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جریمه نقدی و به اتهام(عضویت در گروههای معاند نظام) محکوم شد و این حکم در تاریخ ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۱، عینا تائید شد.‌ با توجه به محکومیت جدید شکیلا منفرد در این پرونده مجموع حبس تعزیری لازم به اجرای این زندانی سیاسی با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی ۵ سال حبس تعزیری است.

این فعال سیاسی مشروطه خواه، در تاریخ ۱بهمن ماه ۱۳۹۹، پس تشکیل جلسه دادرسی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری بازداشت و به زندان‌ منتقل شد و در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۳۹۹، با صدور دادنامه ای توسط شعبه مذکور به اتهام(تبلیغ علیه نظام)به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و به(اتهام توهین به مقدسات اسلامی)هم به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در خصوص پرونده ای که شکیلا منفرد درحال سپری کردن دوران محکومیت حبس تعزیری ۵ ساله آن هست پیشتر یک منبع مطلع در تشریح آن به حقوق بشر در ایران گفته بود: “این پرونده دارای ۳ متهم است که به ترتیب آرشام رضائی – بعنوان متهم ردیف اول، شکیلا منفرد – متهم ردیف دوم و محمد ابوالحسنی هم بعنوان متهم ردیف سوم، در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین به ریاست حاج مرادی و همچنین امین ناصری، معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفتند. ضابط این پرونده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است. در این پرونده با توجه به کیفرخواست صادره آمده است که محمود « آرشام » رضائی در توئیتر و اینستاگرام شخصی خود در جهت براندازی نظام و حمایت از سلطنت طلبان فعالیت می کرده و از طریق متهم ردیف سوم این پرونده یعنی محمد ابوالحسنی، اخبار مرتبط با زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان اوین را در فضای مجازی منتشر می کرده است. همچنین آرشام رضائی به ارتباط با سهیلا حجاب، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین و انتشار فایلهای صوتی و اخبار مرتبط با وی به خارج از زندان قرچک ورامین اقدام می کرده و با زندانیان سیاسی دیگر در ارتباط بوده و اخبار زندان تهران بزرگ را هم در فضای مجازی منتشر می کرده است. اتهام محمدابوالحسنی در این پرونده « فعالیت تبلیغی علیه نظام » عنوان شده است. همچنین آرشام رضائی با اتهامات « فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی »، « اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی کشور » مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است.”

این منبع مطلع در خصوص اتهامات شکیلا منفرد، دیگر متهم این پرونده گفته بود: “اتهامات خانم منفرد، مرتبط با فعالیتهای وی در صفحه توئیتر شخصی اش بوده و براساس کیفرخواست صادره این فعال رسانه ای در سال ۱۳۹۷ پس از آزادی از زندان حساب توئیتری با نام خودش راه اندازی کرده و دارای ۱۴ هزار ممبر هم بوده و با انتشار اخبار زندانیان سیاسی (فعالیت تبلیغی علیه نظام) می کرده است. همچنین شکیلا منفرد متهم به همکاری و ارتباط با شبکه های تلوزیونی خارج از ایران شده و برای آنها اخبار و مطالب از زندانیان سیاسی را ارسال می کرده است. دیگر اتهام شکیلا منفرد ارتباط گیری با سهیلا حجاب، زندانی سیاسی، بوده و اخبار و فایلهای صوتی این زندانی سیاسی را برای رسانه ها و افراد خارج از ایران ارسال می کرده است.

این فعال مدنی همچنین متهم شده که به صورت مداوم مطالبی در حمایت از زندانیان سیاسی از جمله سمانه نوروزمرادی و رضا محمدحسینی، بصورت گسترده در توئیتر خود منتشر کرده بود و در دیگر اتهام هم در جریان مراسم محرم به مقدسات و توهین به رهبری و توهین روح الله خمینی متهم شده است. اتهامات شکیلا منفرد عبارتند از: (فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی)، (اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی کشور)،(توهین به مقدسات اسلامی)، (توهین به خمینی) و (توهین به رهبری).

شکیلا منفرد، در دی ماه سال ۱۳۹۹، با توجه به احضار تلفنی به شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوین و تغییر و افزایش عناوین اتهامی و مبلغ وثیقه صادره مورد تفهیم اتهام بازپرسی با اتهامات جدید قرار گرفت و پس از تودیع قرار قضائی جدید بطور موقت آزاد شده بود.

این فعال مدنی، در تاریخ ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۹، هنگام خروج از منزل، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی و پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۹، به بند زنان زندان اوین منتقل و در تاریخ ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹، با تودیع وثیقه آزاد شده بود. 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید