گزارشی از تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از وضعیت میریوسف یونسی در زندان اوین

میریوسف یونسی

میریوسف یونسی، پدر على یونسى، دانشجوی محبوس در زندان اوین علیرغم گذشت یک سال از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلف در زندان اوین به سر می برد. او از حقوق اولیه یک متهم محروم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به گفته فرزند آقای یونسی طی این یک سال، او شنوایی یک گوش خود را از دست داده و گوش دیگرش نیز کم‌شنوا شده است. علیرغم نیاز به درمان، با اعزام او به بیمارستان مخالفت می شود.

آیدا یونسی، دختر این شهروند بازداشتی ضمن انتشار این خبر نوست: یک سال از بازداشت پدرم، میریوسف یونسی گذشت. او همچنان بدون صدور حکم محکومیت در بازداشت موقت در زندان اوین است. در روزهای اخیر، وکیل اجازه ورود به پرونده پیدا کرده است. در یک سال گذشته، شنوایی یک گوشش را کامل از دست داده و گوش دیگرش هم کم شنوا شده است. پزشک اوین گفته امکان درمان در زندان وجود ندارد. در چند هفته اخیر بارها قول دادند که پدرم را پیش دکتر متخصص خواهند برد و مادرم هر بار با مراجعه به دکتر وقت درمان گرفته است، اما هر بار در دقیقه آخر اعزام برای درمان را کنسل کردند.

میریوسف یونسی، پدر على یونسى، دانشجوی محبوس در زندان اوین، در تاریخ هفتم دی ۱۴۰۱، توسط ماموران امنیتی در منزل پدری خود در شاهرود بازداشت شد. وی در تاریخ بیست و چهارم فروردین ۱۴۰۲، از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شد.

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

در خصوص على یونسى گفتنی است؛ وی برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین او با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد به مقام نخست دست یافت. علی یونسی به همراه دانشجوی بازداشتی دیگر این دانشگاه به نام امیرحسین مرادی بیش از ۸۰۰ روز را در بازداشت و بلاتکلیفی سپری کردند و هم اکنون در زندان اوین در حال تحمل دوران محکومیت خود هستند.

این دو دانشجوی نخبه دانشگاه شریف در دادگاه بدوی به اتهام تخریب به ۱۰ سال زندان، بابت اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بودند که دادگاه تجدیدنظر، عینا این حکم را تائید کرده و بر این اساس؛ حکم اشد، یعنی ۱۰ سال حبس در خصوص آنها قابل اجرا است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید