گزارشی از آخرین وضعیت هاشم خواستار، معلم و فعال مدنی در زندان وکیل‌آباد مشهد

هاشم خواستار

روز پنج‌شنبه پنجم بهمن ماه ۱۴۰۲، هاشم خواستار، معلم و فعال مدنی که در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برد، از درمان پزشکی مناسب محروم است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، وضعیت جسمانی آقای خواستار از اول دی‌ماه به دلیل ابتلا به بیماری‌ای با نشانه‌هایی چون تهوع، تب و لرز، سردرد و درد بدن، نامناسب بوده است. به گونه‌ای که قدرت جسمانی‌اش کاهش یافته و با کاهش وزن مواجه شده است. با این حال، به دلیل بی‌توجهی مسئولان زندان، وی از دریافت خدمات درمانی مناسب و اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم مانده است.

طبق گفته‌های یک منبع نزدیک به خانواده‌ او، آقای خواستار از بیماری‌های فشار خون و گوارشی رنج می‌برد و به دلیل شور بودن غذای زندان، توان خوردن آن را ندارد. او گاهی مجبور است برخی غذاها را پیش از خوردن زیر آب بشوید.

بر اساس اطلاعاتی به دست آمده، همسر آقای خواستار از بیماری قلبی رنج می‌برد و به دلیل کهولت سن، تنها یک بار در ماه توانایی ملاقات با همسر خود در زندان را دارد. این امر باعث استرس و نگرانی‌های بیشتر او در خصوص وضعیت همسرش شده است.

در تاریخ چهارم مهرماه سال جاری، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هاشم خواستار به صورت ویدیو کنفرانس توسط شعبه ۱۴۵ دادگاه کیفری دو مشهد برگزار شد. وی پیشتر با دریافت ابلاغیه ای به مرجع قضایی مذکور احضار شده بود.

همچنین یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند گفت: “آقای خواستار مدت پنج سال است که در زندان وکیل آباد مشهد به سر می‌برد. در این مدت خانواده این فعال مدنی با کارشکنی های مسئولان قضایی در شهر مشهد، تنها دو بار موفق به ملاقات حضوری با وی شده اند.”

هاشم خواستار دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان وکیل آباد مشهد سپری می‌کند. وی در تیرماه سال جاری از بابت یک پرونده دیگر که در دوران حبس برای وی گشوده شده، توسط دادگاه انقلاب مشهد به دو سال و شش ماه حبس محکوم شد.

هاشم خواستار در تاریخ ۲۰ مردادماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. آقای خواستار بهمن‌ماه ۹۸ در مرحله بدوی توسط شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری به ۱۶ سال حبس، سه سال تبعید به شهرستان نیکشهر و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. گفته می‌شود موارد اتهامی از جمله “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی” علیه وی در کیفرخواست صادر شد. آقای خواستار نهایتا توسط شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به ۱۶ سال حبس، دو سال تبعید به شهرستان نیکشهر و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

در اواسط مردادماه ۹۸ نامه ای با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای آیت الله خامنه ای منتشر شده بود. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند.

عدم رسیدگی پزشکی مناسب به وضعیت هاشم خواستار، نقض آشکار حقوق بشر و موازین بین‌المللی است. مسئولان زندان و مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران باید فوراً نسبت به رسیدگی مناسب به وضعیت جسمانی آقای خواستار اقدام کنند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید