تداوم اعتصاب؛ گزارشی از آخرین وضعیت حامد قره اوغلانی در زندان ارومیه

حامد قره اوغلانی

روزپنج‌شنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۲، وضعیت حامد قره اوغلانی، زندانی سیاسی، نگران‌کننده است. او در اعتراض به عدم اعطای مرخصی درمانی در پی تشدید بیماری‌اش، از بیست و سوم دی ماه دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حامد قره اوغلانی از بیماری صرع گراندمال رنج می‌برد. این بیماری می‌تواند منجر به تشنج‌های شدید، از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ شود. در حال حاضر، وضعیت سلامتی حامد قره اوغلانی نامساعد است و او به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارد.

مسئولان زندان ارومیه تاکنون به خواسته‌های حامد قره اوغلانی پاسخ نداده‌اند. این امر نگرانی‌های خانواده و اطرافیان او را افزایش داده است.

اعتصاب غذای حامد قره اوغلانی یک اقدام خطرناک است که می‌تواند جان او را به خطر بیندازد. مسئولان باید هر چه سریع‌تر به خواسته‌های او پاسخ دهند و به او اجازه دهند تا برای دریافت درمان مناسب، از زندان مرخص شود.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی ضمن بیان اینکه “حامد در هجدهمین روز از اعتصاب خود به سر می‌برد”، گفت: “وضعیت جسمانی وی رو به وخامت است. او بارها با تهدیدها و وعده‌های دروغین مواجه شده، اما همچنان در اعتصاب به سر می‌برد. در طول این دوره، حامد تنها دو بار اجازه داشته با مادرش ملاقات حضوری داشته باشه، اما هیچ گونه تماس تلفنی برقرار نکرده است. مسئولان مربوطه نیز تاکنون هیچ واکنشی به وضعیت وی نداشته اند. امری که افزایش نگرانی های خانواده و اطرافیان این زندانی را در پی داشته است.”

حامد قره اوغلانی از بیماری صرع گراندمال رنج می برد. او در اعتراض به عدم انتقال به بیمارستان و همچنین عدم اعطای مرخصی درمانی در پی تشدید بیماری اش دست به اعتصاب زد. وی در تاریخ بیست و ششم دی ماه، یعنی در سومین روز اعتصابش به یکی از سلول های دو نفره زندان ارومیه منتقل شد.

به گفته این منبع مطلع، “شرایط سلول های دو نفره زندان مذکور بسیار سخت، سرد و کثیف است. توالت درون سلول در وضعیتی قرار دارد که استفاده از آن بسیار سخت است. شوفاژها بیرون از انفرادی قرار دارند و گرمای کافی به داخل اتاق‌ها نمی‌رسانند. یک بخاری کوچک در بالای سلولها نصب شده است که به دلیل وجود هواکش کنار آن، تقریباً هیچ گرمایی تولید نمی‌کند. در اتاقی به اندازه یک و نیم متر مربع دو نفر نگهداری می‌شوند. حامد و دیگر زندانیانی که در این سلول ها بسر میبرند، به دلیل شدت سرما شب‌ها راه می‌روند و در روزهایی که نور خورشید به داخل سلولها می‌تابد، می‌خوابند.”

این زندانی پیش‌تر نیز از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده بود.

حامد قره اوغلانی در تاریخ هفتم تیرماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ بیست و ششم تیرماه با پایان مراحل بازجویی به زندان ارومیه منتقل شد و از آن زمان تاکنون در این زندان بسر میبرد.

آقای قره اوغلانی در بخش نخست پرونده خود توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران به اعدام و در بخش دوم پرونده خود از بابت اتهامات شرکت در دوره‌های نظامی و حمله به پایگاه‌های بسیج، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به رهبری به چهارده سال و یک ماه حبس محکوم شد، که با دریافت مکتوب رای صادره توسط وکیل مشخص شد رای دو قاضی دادگاه انقلاب ارومیه مبنی بر حکم حبس، بر رای قاضی سوم که حکم اعدام را برای این زندانی مدنظر گرفته بود غالب شده و در نهایت حکم این زندانی با اختلاف یک رای از بابت اتهام شرکت در گروه باغی (اشاره مصداق در متن حکم به سازمان مجاهدین خلق است) به سیزده سال حبس و به اتهام توهین به رهبری به سیزده ماه حبس و مجموعا به چهارده سال و یک ماه حبس منتهی شده است.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سیزده سال حبس برای او قابل اجراست.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید