زندان ارومیه؛ گزارشی از آخرین وضعیت نایب عسکری، زندانی سیاسی محکوم به اعدام

نایب عسکری

روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۲، نایب عسکری، زندانی سیاسی اهل ارومیه، پس از محاکمه مجدد، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهام “بغی” به اعدام محکوم شده است. جان این زندانی در پی صدور حکم اعدام دوباره به وی در خطر است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نایب عسکری، زندانی سیاسی ۴۷ ساله کُرد اهل ارومیه، در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ به صورت غیابی توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شد. پس از پذیرش درخواست واخواهی این زندانی، شعبه مذکور پس از چند جلسه دادرسی، اتهام او را از “محاربه” به “بغی” تغییر داد و مجددا اواخر مهرماه او را به اعدام محکوم کرد.

نایب عسکری پیش‌تر به اتهامات عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) مشارکت در قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران به نام مصطفی سلطانی محاکمه و اعدام محکوم شده بود.

نایب عسکری در طول مدت بازداشت خود از سوی ماموران امنیتی مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفته است. وی در جریان بازجویی‌ها مجبور به اعترافات اجباری شده است.

این زندانی سیاسی  از بیماری سنگ‌ کلیه و نارحتی معده رنج می‌برد. وی سال گذشته در خارج از زندان به مدت چهار  روز بستری شده و به دلیل سنگ‌ کلیه تحت درمان بوده است. اما عارضه‌ی کلیوی به دلیل نامناسب بودن آب آشامیدنی زندان عود کرده و هم‌اکنون با وجود درد و آسیب به کلیه‌هایش، در زندان تحت درمان قرار دارد.

نایب عسکری در تاریخ هفتم فروردین‌ ۱۴۰۰، توسط ماموران اطلاعات سپاه در ارومیه بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌ های این نهاد امنیتی منتقل شده بود. وی نهایتا در تاریخ بیست و هفتم خردادماه همان سال، با اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به زندان این شهر منتقل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید