زخمی شدن یک کولبر در پی ضرب و جرح نیروهای مسلح در مناطق مرزی نوسود

رحمان رحمانی‌ زاده

رحمان رحمانی‌ زاده که توسط نیروهای مسلح در مناطق مرزی نوسود ضرب و جرح شده بود، از ناحیه سر و دست به شدت آسیب دیده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شامگاه سه‌ شنبه اول اسفندماه ۱۴۰۲، یک کولبر به نام رحمان رحمانی ‌زاده در مناطق مرزی نوسود توسط نیروهای نظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

در این گزارش آمده است که آقای رحمانی‌ زاده توسط نیروهای نظامی مورد ضرب و جرح قرار گرفته و از ناحیه سر و دست راست دچار شکستگی شده است.

کولبری اصطلاحی است که به افرادی در غرب ایران، عمدتا در مناطق کردنشین، گفته می‌شود که برای امرار معاش به حمل کالا بین دو طرف مرز ایران و کشورهای همسایه (عمدتا عراق) مبادرت می‌ورزند. این کالاها معمولا بر پشت کول‌برها یا با استفاده از حیوانات بارکش حمل می‌شوند و شامل اقلام مختلفی از جمله لوازم خانگی، پوشاک، سیگار و …. هستند.

خطرات جانی: کولبران مجبورند از مسیرهای کوهستانی صعب‌العبور و خطرناک عبور کنند که این کار با ریسک سقوط، بهمن، برف و یخبندان همراه است. متاسفانه تیراندازی نیروهای مرزبانی هم از دیگر خطراتی است که جان کولبران را تهدید می‌کند.

مشکلات معیشتی: درآمد کولبری ناپایدار بوده و با سختی و مشقت بسیاری بدست می‌آید. همچنین به دلیل ماهیت غیررسمی این کار، کولبران از مزایای کارگری مانند بیمه و بازنشستگی محروم هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید